czwartek, 15 listopada 2012

Pełnoziarniste bułki hamburgerowe


Whole wheat burger buns

 Scroll down for recipe in English

Wiadomo od dawna, że każde danie typu fast food można przygotować w trochę, lub nawet bardzo, zdrowej wersji. Tak zazwyczaj przygotowuję sobie frytki, chociaż przyznam, że zdarza mi się zjeść też prawdziwą wersję. Frytki to moja jedyna fast food'owa słabość, której czasem nie odmawiam.
Z hamburgerami nie mam takiego problemu. Nigdy aż tak mnie do nich nie ciągnęło. Ale przecież hamburger zrobiony w domu to zupełnie co innego. To tak jak ulubiona kanapka, do której można włożyć co tylko lubimy. 

Dzisiaj zaczynamy jednak od bułki. Jaka powinna być prawdziwa hamburgerowa bułka wszyscy wiedzą. Musi być pięknie okrągła, mięciutka i obowiązkowo posypana sezamem. Dokładnie takie są bułki, które niedawno robiłam. Dodatek mąki pełnoziarnistej sprawia, że są zdrowsze i dużo bardziej sycące, czyli jest szansa, że na jednym hamburgerze poprzestaniemy :) Poza tym są puszyste i pięknie wyrośnięte, czego o bułkach z sieci fast food często nie można powiedzieć. 



Już niedługo pokażę jak wygląda pełna wersja moich hamburgerów ze wszystkimi dodatkami, a będzie to wersja wegetariańska. Także już zapraszam do pieczenia bułeczek, które swoją drogą można potem zamrozić, a wkrótce, mam nadzieję, że uda sie to zrobić w najbliższy weekend, dodamy do tego bezmięsne burgery. 

Przepis znalazłam tu (stronę bardzo polecam, jest naprawdę wspaniała i inspirująca) 

Składniki:

300 g pszennej mąki zwykłej
300 g maki pszennej graham 1850
250 g ciepłej wody
3 łyżki ciepłego mleka
7 g drożdży instant
30 g cukru
1 jajko
35 g miękkiego masła
1 1/2 łyżeczki soli

1 jajko do posmarowania
1 łyżka wody do posmarowania
50 g ziaren sezamu do posypania

Mieszamy mleko i wodę, dodajemy cukier, drożdże i odstawiamy na kilka minut. Łączymy ze sobą obie mąki, sól. Dodajemy masło i rozdrabniamy palcami, aż dobrze połączy się z mąką. Wlewamy mieszankę z drożdżami i wbijamy jajko. Mieszamy ciasto łyżką, aż składniki w miarę dobrze się połączą. Wykładamy ciasto na posypaną mąką powierzchnię i wyrabiamy ręcznie ok. 10 mim, aż będzie elastyczne. Odstawiamy w ciepłe miejsce na 1 - 2 godziny.

Nożem dzielimy ciasto na 8 równych części. Z każdej z nich formujemy kulę i układamy na blaszce do pieczenia. Przykrywamy je ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia na kolejne 20 min.

Rozgrzewamy piekarnik do 200°C. Roztrzepujemy jajko z wodą i smarujemy bułeczki. Każdą posypujemy też ziarnami sezamu. Pieczemy przez 15 min, aż będą rumiane. 


 
In English:

Ingredients: 

300 g all purpose flour
300 g whole wheat flour (graham, type 1850)
250 g warm water
3 tbsp warm milk
7 g instant dry yeast
30 g sugar
1 egg
35 g butter at room temperature
1 1/2 tsp salt

1 egg for brushing
1 tbsp water for brushing
50 g sesame seeds 

Mix together water, milk, sugar. Add yeast and set aside for about 5 minutes. Mix both flours and salt. Add butter and, using your hands, mix well with flour. Pour yeast mixture, add egg. Mix with spatula until ingredients combine and dough forms. Remove dough from bowl onto well floured surface. Work the dough with your hands for about 10 minutes, until it will be smooth and elastic. Set it aside somewhere warm for 1 - 2 hours.

Using sharp knife divide dough into 8 equal parts and form each one into ball. Place them on a baking tray, cover with kitchen towel and let it rise for another 20 minutes.

Preheat oven to 400 degrees. Whisk egg with water, brush buns and sprinkle them with sesame seeds. Bake for 15 minutes. 



9 komentarzy:

  1. Przepięknej urody bułki!
    Az oczy mi się do nich śmieją.

    OdpowiedzUsuń
  2. jakie piękne! wyrośnięte! i niech ktoś mi powie, że te płaskie, ''niby bułki" są lepsze niż swoje! pff

    OdpowiedzUsuń
  3. wyglądają naprawdę zachęcająco,nie tylko do hamburgerów...ale z samym masełkiem...mniam

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniale wyrośnięte :D Aż chce się jeść burgera w takiej bułce :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Osobiście nie przepadam za fast foodami, nawet frytki przestały mnie już kusić, a kiedyś potrafiłam jeść je każdego dnia. Za to czuję, że Twojej wersji hamburgera nie potrafiłabym się oprzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bułeczki wyglądają smakowicie i na pewno przetestuję przepis. Mam tylko dwa pytania: 1. Czy drożdże instant można zamienić zwykłymi w kostce i ile wówczas dać? 2. Bułeczki pieczemy włączając termoobieg czy grzanie góra-dół?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście możesz użyć świeżych drożdży, potrzeba będzie 25 g. Ja bułeczki piekłam z termoobiegiem.

      Usuń
  7. Gosiu, przymierzam się do pieczenia bułeczek, ale zainteresowała mnie ta ciepła woda podana w gramach... Czy to nie pomyłka? Nie powinno być 250 ml?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja to trochę dziwne, ale tak było podane w oryginalnym źródle przepisu i już tego nie zmieniałam. Po prostu postawiłam szklankę na wadze i nalałam 250g.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...