piątek, 21 grudnia 2012

Pepparkakor zamiast końca świata

Pepparkakor instead of the end of the world
Scroll down for recipe in English


Nie wiem jak u Was, ale u mnie końca świata jeszcze nie widać. Jednak przezornie wczorajszy dzień postanowiłam spędzić miło i leniwie, na wypadek, gdyby apokalipsa jednak nadeszła. Pewnie gdybym w to naprawdę wierzyła już dawno nie było by mnie w domu tylko cieszyłabym się tymi ostatnimi dniami gdzieś w toskańskiej głuszy, która tak mi się marzy. Zamiast tego miałam dzień z dobrą książką, którą kupiłam kilka tygodni temu, a jeszcze nie miałam czasu przeczytać. Też było miło :)

Ale skoro świat trwa dalej to można pełną parą szykować się do Świąt. To będzie ostatni przepis stricte świąteczny na moim blogu, bo szczerze mówiąc ile można czytać o pierniczkach i piernikach. Wiem, że to taki okres, że na wszystkich blogach robi się podobnie, więc nie będę u siebie tego przedłużać. Ale Pepparkakor upieczcie. Są świetne, nie tylko na Święta. Wszyscy, którzy tak jak ja uwielbiają szczypanie w język od ostrych przypraw na pewno je polubią.
Przepis pochodzi z Moich Wypieków.  



Składniki:

125 g melasy (syropu klonowego lub miodu)
110 g masła
100 g cukru
375 g mąki
1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki cynamonu
2 łyżeczki mielonego imbiru
1/4 łyżeczki mielonych goździków
1/4 łyżeczki soli
2 łyżeczki przyprawy do piernika

Rozpuszczamy melasę (syrop lub miód) z cukrem oraz masłem i odstawiamy do ostygnięcia.

Mieszamy mąkę z solą, proszkiem i wszystkimi przyprawami. Dodajemy jajko i przestudzoną melasę. Zagniatamy ciasto, owijamy folią i wkładamy do lodówki na przynajmniej 2 godziny, ja chłodziłam je cała noc. Następnie niewielkie porcje ciasta bardzo cienko rozwałkowujemy i wycinamy pierniczki. Pieczemy w 180°C przez ok. 10 min, aż zaczną się rumienić. Przechowujemy  w szczelnym pojemniku, bo najlepiej smakują po kilku dniach. 



In English:

Ingredients:

125 g molasses (maple syrup or honey)
110 g butter
100 g sugar
375 g all purpose flour
1/4 tsp baking powder
1/2 tsp ground cinnamon
2 tsp ground ginger
1/4 tsp ground cloves
1/4 tsp salt
2 tsp gingerbread spice

Melt together molasses (maple syrup or honey) with sugar and butter. Set aside to cool.

Mix flour with salt, baking powder and spices. Add egg and molasses mixture. Knead a dough and put into fridge for about 2 hours, I left my dough for whole night. Roll smaller parts of your dough very thinly and cut pepparkakor. Bake in 180C (350F) for 10 minutes, until they become golden brown. Keep them in closed can or cookie jar, because they taste the best after few days.    

5 komentarzy:

  1. takie piękny, by je schrupać!

    OdpowiedzUsuń
  2. Gosiu ciekawa jestem czy dodałaś melasę, widzę,że pierniczki takie troszkę bledsze (moje też wyszły troszkę blade, bo użyłam miodu zamiast melasy).Ostatnio udało mi się kupić melasę i chcę upiec jeszcze raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też dodałam miód, bo akurat melasy nigdzie nie mogłam dostać :)

      Usuń
  3. Hi Gosia. Thanks for submitting your photo to DMBLGiT January 2013. Your photo has been uploaded to the gallery. Wishing you good luck !

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...