wtorek, 15 stycznia 2013

Jak zrobić zakwas pszenny

How to make wheat sourdough
Scroll down for text in English


Pamiętam, gdy pierwszy raz udało mi się wyhodować zakwas. Byłam z siebie taka dumna. Mało wtedy wiedziałam o tym jak z nim postępować, więc dość szybko przestał żyć. Niezrażona próbowałam dalej, czytając i dokształcając się. Wciąż nie uważam się za eksperta. Zdaję się raczej na metodę prób i błędów, których z czasem jest na szczęście coraz mniej.

Zakwas żytni towarzyszy mi już od ładnych kilku miesięcy. Ten, który obecnie zamieszkuje moją lodówkę ma około 4 miesięcy i jest najstarszym jaki udało mi się do tej pory wyhodować. W ogóle uwielbiam sposób w jaki mówi się o zakwasie. Wyhodować, nie zrobić. I to jest chyba najfajniejsze, zakwas jest czymś żywym. To nie jakaś breja, która na dodatek dziwnie pachnie, ale kolejny członek rodziny. Jest jak zwierzątko. Trzeba pamiętać o karmieniu go, dbać żeby miał odpowiednie warunki, sprawdzać czy nic złego się z nim nie dzieje :) Może dlatego na początku bałam się, tak bałam się hodowli zakwasu. Gdy się o tym czyta na wielu stronach to wydaje się takie trudne. Pojawiają się różne proporcje dokarmiania, często bardzo się od siebie różniące, różne porady jak i w czym przechowywać, a nawet czym mieszać.


Moja metoda jest prosta. Pisałam o niej dawno, w tym poście. Nic się od tej pory nie zmieniło. Nie mówię, że jest najlepsza, dla mnie działa. Teraz mój zakwas tylko przechowuję w lodówce, dokarmiam raz w tygodniu i od czasu do czasu piekę z niego chleb. 


Zakwas pszenny:

Po zdobyciu w miarę większego doświadczenia z zakwasem żytnim, postanowiłam sprawić mu młodszego braciszka i zmierzyć się z zakwasem pszennym. I znów dopadły mnie nie małe obawy. Na większości stron, które przejrzałam znalazłam ostrzeżenie. Zakwas pszenny trudniej zepsuć, jest delikatniejszy. No ładnie. To chyba jednak trzeba będzie pamiętać o tym karmieniu :) W końcu wygrała ciekawość tego, jak smakuje chleb na pszennym zakwasie. Ciągle tego nie wiem, pieczenie dopiero w planach, ale zakwas już wyhodowany.

Co potrzeba do zrobienia zakwasu pszennego:

1. 1 łyżkę aktywnego zakwasu żytniego
2. mąkę pszenną typ 2000 lub jak ja 1850    
3. ciepłą wodę
4. szklany słoik

Jak zrobić zakwas pszenny:

1. W słoiku mieszamy łyżkę zakwasu żytniego, 1 łyżkę mąki pszennej i odrobinę ciepłej wody, całość powinna mieć konsystencję gęstej śmietany.
2. Przykrywamy papierowym ręcznikiem, robimy w nim dziurki i odstawiamy w jakieś dość ciepłe miejsce.
3. Po około 12 godzinach mieszamy.
4. Po następnych 12, czyli po 24 od zrobienia dokarmiamy łyżką mąki i ciepłą wodą do konsystencji gęstej śmietany.
5. Krok 3 i 4 powtarzamy przez przynajmniej 5, a najlepiej 7 dni. Po tym czasie pieczemy chleb.

Prawda, że proste? :) Na chleb zapraszam już niedługo.            



In English:

I remember first time I managed to grow a sourdough. I was so proud. I didn't really know how to treat it, so it didn't last long. I wasn't going to give up. I was learning, reading other blogs and sites. I still don't think of myself as an expert in growing sourdough. I learn from my own mistakes and luckily I make less and less of them.

Rye sourdough that lives in my fridge now is about 4 months old and it's the oldest I've ever grown. You know, I really like the way we talk about growing sourdough rather than making. I think, that it's the best thing, sourdough is alive, it's like another member of your family, like a pet. You have to treat it right, remember to feed it and generally take care of it. It's responsibility and maybe that's why I used to be a little scared of growing my own sourdough. When you read about it for the first time it seems complicated, all the proportion, timing, even right tool to stir.

My method to grow sourdough is simple. I wrote about it long time ago in this post (sorry, there's no English version of it) and nothing really changed since then. I don't say it's the best method, but it works for me very well. Right now I only keep my grown sourdough in the fridge, feed it once a week and sometimes I bake bread.

Wheat sourdough:

Now, when I have more experience with rye sourdough I decided to make a wheat one. And again, I had a few doubts. I read, that wheat sourdough is much harder to grow, that it can easily go wrong. But I'm really curious how tastes bread baked on wheat sourdough. I still don't know it, baking is still in plans. But I already have wheat sourdough.

What do you need to grow wheat sourdough:

1. 1 tbsp of active rye sourdough
2. whole grain wheat flour or graham wheat flour
3. warm water
4. glass jar

How to make it:

1. In a jar put together rye sourdough, 1 tbsp of flour and a little of warm water, you look for sour cream consistency.
2. Cover with paper kitchen towel and do little holes in it and set aside somewhere warm.  
3. Stir after about 12 hours.
4. After another 12 (24 from making) feed with 1 tbsp of flour and warm water to sour cream consistency.
5. Repeat step 3 and 4 for at least 5 days, 7 would be better. After that time you can bake.

Easy, right? :) Bread recipe will show up soon.

4 komentarze:

  1. Wrócę po ten przepis, jak wreszcie zabiorę się za wypiekanie domowego chleba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja poczekam na chlebek, bo zakwas już mam...

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba będę musiała wyhodować :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja już tak włściwie od lat sie zabieram i wciąż się boję. A teraz to już nawet nie mam ciepłego miejsca, bo ogrzewanie wysiadło :(

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...