sobota, 23 lutego 2013

Kruchy placek mojej mamy

Shortcrust cake with marmalade 
Scroll down for recipe in English

Lubię niespieszne, weekendowe posiłki, zawłaszcza te niedzielne. Na tygodniu jesteśmy zazwyczaj zbyt zabiegani, żeby usiąść razem do stołu. Każdy je wtedy, kiedy mu najbardziej odpowiada i to, na co w danej chwili ma ochotę. 
Wyjątkiem jest niedzielny obiad. Wtedy siadamy do stołu wszyscy razem. Oczywiście po niedzielnym obiedzie obowiązkowo musi być coś słodkiego. Najlepiej jakieś dobre ciasto, które idealnie nadaje sie do popołudniowej kawy. Te chwile są najcudowniejsze latem, kiedy poobiednią kawę i deser spożywa się na dworze. Mam to szczęście, że mieszkam w jednorodzinnym domu z wielkim ogródkiem dookoła. Spokojna okolica daje możliwość relaksu, obserwowania ludzi i przejeżdżających samochodów. Znowu się rozmarzyłam o cieplejszych dniach :)
Jakie jest idealne ciasto na niedzielny deser? Przede wszystkim proste, bo najlepiej jak jest świeże, a mało kto lubi w niedzielę spędzać kilka godzin na pieczeniu. Oczywiście nie mówię o sobie. Dla mnie to jedna z najlepszych forma rozrywki :) Ale załóżmy, że są ludzie o większym stopniu normalności, którzy w niedzielne poranki wolą inne rozrywki niż bieganie dookoła gorącego piekarnika z mikserem w ręku.
Dla takich ludzi jest to ciasto. Proste (ciśnie mi się na klawiaturę jak budowa cepa) i szybkie. Dwa kruche placki przełożone dżemem i posypane cukrem pudrem. Mam nadzieję, że jeśli wspomnę, że ciasto jest naprawdę mocno maślane, to jeszcze bardziej Was zachęcę do wypróbowania.
Zostawiam Was z plackiem, bo w kuchni czeka na mnie puszka kajmaku na wypiek do Weekendowej Cukierni. Już od kilku dni nie mogę się doczekać :) 


Składniki:

120 g masła
120 g cukru
2 łyżki kwaśnej śmietany
1 proszek do pieczenia (1 łyżka)
300 g mąki
szczypta soli
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego

marmolada lub kwaśny dżem
cukier puder

Miękkie masło ucieramy z cukrem a następnie dodajemy śmietanę i ekstrakt. Mąkę mieszamy z sola i proszkiem. Łączymy z masą maślaną i wyrabiamy ciasto podsypując dodatkowo mąką jeśli będzie taka potrzeba. Ciasto ma być miękkie, ale nie powinno kleić się do rąk.
Dzielimy ciasto na 2 równe części i pieczemy 2 placki w 180C przez 20 minut. Piekłam w tortownicy 20 cm, można użyć innej. Placki studzimy i przekładamy marmolada lub dżemem. Posypujemy cukrem pudrem. 


In English:

Ingredients:

120 g butter
120 g sugar
2 tbsp sour cream
1 packet of baking powder (1 tbsp)
300 g all purpose flour
pinch of salt
1 tsp vanilla extract

marmalade or tart jam
powdered sugar  

Softened butter cream with sugar, then add sour cream and vanilla extract. Combine flour with salt and baking powder. Add to butter mixture and make a dough adding some flour if needed. Dough should be soft, but not sticky.
Divide dough into 2 equal parts and bake each one in 180C (350F) for 20 minutes and cool. I used 20 cm round baking pan, you can use different. Sandwich both pies with marmalade or jam, dust with powdered sugar. 


12 komentarzy:

  1. Takie proste, a wygląda tak ładnie :) maminym przepisom warto ufać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najprostsze mamine wypieki to jest to :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Proste ciasta (i nie tylko ciasta) są najpyszniejsze :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Musi być pyszne... I wygląda tak jak lubię właśnie..

    OdpowiedzUsuń
  5. the cake looks wonderful! i love your photo pouring the sugar!

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękny! Ja też tęsknię za ciepłymi dniami... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękny placek. Zapisałam sobie przepis do wypróbowania.

    OdpowiedzUsuń
  8. wspaniały...
    a tak mi brakuje słodkiego ; )

    OdpowiedzUsuń
  9. Pychotka :)
    Ja tam lubię biegać z mikserem, ale proste ciasta też lubię, nawet bardzo :) To jest w dodatku śliczne :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...