sobota, 2 marca 2013

Almond Opera Cake

Scroll down for recipe in English

Czasami miewam obsesje dotyczące jakichś smaków.
Tak było z kokosem i z karmelem a ostatnio z orzechami. Obecnie przerabiam obsesję migdałowo-marcepanową.
Zaczęło sie niewinnie od szwedzkich bułeczek semlor. Do ich przygotowania po raz pierwszy zrobiłam pastę migdałową. Nigdy wcześniej za marcepanem nie szalałam, ale po spróbowaniu nadzienia kardamonowych bułeczek zwariowałam.
Pamiętacie jak pisałam, że mam w lodówce zapas karmelu, który dodaję do owsianki? Teraz jego miejsce zastąpiła właśnie pasta migdałowa, która swoją drogą w owsiance równie dobrze się sprawdza.  


No więc ostatnio myślałam nad zastosowaniem pasty migdałowej do jakiegoś ciasta, żeby w pełni rozkoszować sie moją nową obsesją smakową. Myślałam i myślałam, aż pewnej bezsennej nocy przypomniało mi się ciasto Opera. Czy jest jakieś lepsze, w którym można by zastosować migdałowy krem? 

Od razu lojalnie uprzedzam. Operowi konserwatyści niech dalej nie czytają. Z tradycyjną Operą zgadza sie jedynie migdałowy biszkopt. Nie ma kawy, nie mam masła, a przede wszystkim nie ma czekolady. Za to jest mascarpone i jest dżem porzeczkowy dla przełamania słodyczy. Istna profanacja.
Ale profanacja niezwykle smaczna, która wszystkich próbujących zachwyciła.   



Składniki:

75 g cukru
2 1/2 łyżki mąki
75 g zmielonych migdałów
3 jajka
1 białko
szczypta soli

Oddzielamy białka od żółtek. Z białek ubijamy sztywną pianę, a pod koniec dodajemy powoli cukier. Gdy się rozpuści dodajemy po jednym żółtku. Porcjami wsypujemy migdały wymieszane z mąką i solą, delikatnie łączymy z jajkami.
Masę dzielimy na 3 równe części i pieczemy 3 biszkopty w temperaturze 150C przez 15-20 min. Tym razem użyłam tortownicy o średnicy 20 cm, spokojnie można upiec w odrobinę większej (myślę, że tak do 23cm). Po upieczeniu delikatnie wyjmujemy ciasto na kratkę i studzimy.

krem migdałowy:

200 g pasty migdałowej (przepis klik)
3 łyżki mleka
250 g mascarpone

Pastę migdałową mieszamy z mlekiem do uzyskania gładkiej konsystencji. Ucieramy ją z mascarpone dodając po jednej łyżce do sera.

dodatkowo:

kwaśny dżem (ok. 3 łyżek)

Ciasto składamy:
biszkopt
1/3 kremu migdałowego
biszkopt
dżem
1/3 kremu migdałowego
biszkopt
1/3 kremu migdałowego

In English:


Ingredients:

almond sponge cake:

75 g sugar
2 1/2 tbsp all purpose flour
75 g ground almonds
3 eggs
1 egg white

Divide egg whites form egg yolks. Beat egg whites, when they'll be white and fluffy start slowly adding sugar and keep beating until stiff picks. Add one egg yolk at a time still beating. Gradually add flour mixed with almonds and salt. Gently fold them in. 
Divide batter into 3 equal parts and bake in 150C ( F) for 15-20 minutes. I used round 20 cm baking pan, you can use slightly bigger (I thing no more than 23 cm). Place bakes cakes on cooling rack and cool completely.

almond cream:

200 g almond paste (recipe click)
3 tbsp milk
250 g mascarpone cheese

Mix almond paste with milk until smooth. Cream it with mascarpone adding one tbsp at a time to the cheese.

extra:

tart jam (about 3 tbsp)

Assembly of the cake:
sponge
1/3 almond cream
sponge
jam
1/3 almond cream
sponge
1/3 almond cream
 

19 komentarzy:

  1. Idealne! :)
    A czy pastę migdałową przed wymieszaniem z mlekiem i serkiem trzeba bardzo schłodzić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pastę najlepiej zrobić przynajmniej kilka godzin wcześniej i schłodzić w lodówce. Ja zawszę robię dzień wcześniej i chłodzę przez całą noc.

      Usuń
  2. Wygląda na bardzo delikatne i pyszne ciasto;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znałam oryginału ciasta Opera, więc akceptuję to w całości z całą jego pyszną listą składników! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A i pragnę jeszcze dodać że wygląd ciasta jak i zdjęcia Twojego autorstwa powalają na kolana.

    OdpowiedzUsuń
  5. Omg, bosskie *_* Uwielbiam migdały, kremy i torty - połączenie genialne! Pozdrawiam, gingerbreath.blox.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. U mnie trwa faza na kokos i migdały, ale bardzo chętnie spróbowałabym Twojego połączenia :) Twoje Opera Cake wygląda tak pięknie, że chyba zaraz się rozpłynę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. The cake looks beautiful. It sounds delicious too, especially with the jam and cream filling!

    OdpowiedzUsuń
  8. Hi! I’m new follower of your blog and would like to invite you to join me at my weekly Clever Chicks Blog Hop:

    http://www.the-chicken-chick.com/2013/03/clever-chicks-blog-hop-24-and-three.html



    I hope you can make it!



    Cheers,

    Kathy Shea Mormino

    The Chicken Chick

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda cudownie! Mam w domu marcepanożercę, więc takie ciacho zrobiłoby furorę :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękny!!!
    I jak tu się odchudzać na wiosnę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kochana bez trudu. Najpierw kawałek ciasta a potem poćwiczyć :)

      Usuń
  11. Wciągam taką profanację bez mrugnięcia powieką. Oblizałam się na wyobrażenie smaku. A tu wiosna, nowalijki i dieta. Psia kostka! Piękne ciasto...

    OdpowiedzUsuń
  12. Porwałaś mnie tym ciastem :-)
    Pozdrawiam serdecznie!
    Basia

    OdpowiedzUsuń
  13. To jest ciasto zdecydowanie do zrobienia w najbliższym czasie :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...