środa, 27 marca 2013

Karmel w mniej niż 10 minut

Caramel sauce in less than 10 minutes
Recipe in English below

Do tej pory karmel robiłam tradycyjnym sposobem, który polega na długim gotowaniu syropu cukrowego do momentu odpowiedniego stopnia karmelizacji cukru. Sposób jest oczywiście bardzo dobry, ale zajmuje sporo czasu. Dopiero niedawno odkryłam, że jest inne wyjście, metoda dużo szybsza. 

W odkryciu tym pomógł mi Gordon Ramsay, mój jedyny chyba, prawdziwy autorytet kulinarny. W końcu jak się uczyć to tylko od najlepszych :) W każdym razie przeglądając Youtube w poszukiwaniu jego przepisów, natknęłam się na filmik, w którym pokazuje jak zrobić karmel. Dla mnie sposób z rozpuszczaniem samego cukru bez nawet odrobiny wody był zupełną nowością. No ale Mistrz zaleca, więc i ja tak uczyniłam. I powiem Wam, że do starego sposobu już nie wrócę. Koniec ze staniem 20 minut nad gotującym się syropem, ten karmel robi się w mniej niż 10 minut.

Jak to bywa ze wszystkim w życiu, pierwszy raz jest najtrudniejszy. Cukier po rozpuszczeniu błyskawicznie robi się ciemno-bursztynowy, więc trzeba dobrze wyczuć moment, w którym zaczynamy dodawać śmietankę. Myślę, że posiadanie jasnej patelni może się tu okazać niezwykle pomocne, ale ja robiłam na ciemnej i też się jakoś udało. Karmel wychodzi gęsty, ciągnący się i pyszny, ale tego to chyba nie trzeba pisać :) 
Ja swój karmel zrobiłam z solą, bo taki kocham całym sercem, a poza tym będzie mi potrzebny do kolejnego wypieku. Zamiast soli można dodać np. wanilię, lub w ogóle zrezygnować z dodatków. I tak będzie pysznie :)

Składniki:

120 g cukru
200 g śmietanki 30%
1/2 łyżeczki soli

Cukier wsypujemy na suchą patelnię i potrząsamy nią tak, aby pokrył całą jej powierzchnie w miarę równą warstwą. Stawiamy patelnie na średnim ogniu i czekamy, aż cukier zacznie się karmelizować. Trwa to ok. 2-3 minut. Ważne jest, żeby karmelizującego się cukru nie mieszać. Pozwalamy mu się całkowicie stopić i uzyskać ciemny, bursztynowy kolor. Gdy cały cukier będzie już płynny dodajemy ok. 1/3 kremówki i dokładnie mieszamy, aż się połączy. Następnie dodajemy resztę i gotujemy 1-2 minuty, karmel będzie nadal dość rzadki, ale po wystygnięciu mocno zgęstnieje. Zdejmujemy z ognia, dodajemy sól, mieszamy i zostawiamy do ostygnięcia. 


Ingredients:

120 g sugar
200 g heavy cream
1/2 tsp salt

On a frying pan add sugar and shake the pan, so the sugar is covering all of the surface quite evenly. Put the pan on a medium heat and cook for about 2-3 minutes until sugar has dissolved. It's very important to not to stir the melting sugar. Let it caramelize and get deep, dark brown color. Add about 1/3 of the cream and mix well. Add remaining cream and cook for another 1-3 minutes. Caramel still will be quite runny, but it will get more dense when it'll cool down. Remove from the heat and add salt. Mix well and set aside to cool.   

 


23 komentarze:

  1. mistrzowskie zdjęcia! przepis zapisany :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Eeee... nie jestem Ramseyem, a od zawsze robię tak karmel :) W życiu nie chciałoby mi się wystawać nad rondlem.
    PS. Piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No widzisz a ja do tej pory trafiałam tylko na przepisy gdzie trzeba było tak długo gotować :)

      Usuń
    2. Hmmm... Tak samo możesz zrobić właśnie bardziej karmel niż kajmak, tylko dolać wody zamiast śmietanki. W powodu kryzysu teraz taki jest u nas "syrop klonowy" ;D

      Usuń
    3. Kajmak to coś zupełnie innego.

      Usuń
  3. Ale cudnie. Jednak wolę nie próbować takiego przepisu. Gdybym robiła tak szybko karmel robiłabym go pewnie zbyt często na czym ucierpiałyby moje boczki. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, dlatego ja nigdy nie trzymam w domu zapasu kremówki :)

      Usuń
  4. Świetny przepis. Na pewno skorzystam :) już widzę tartaletki z karmelem i orzechami... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, karmel i orzechy to cudowne połączenie, kiedyś takie robiłam, są na blogu jeśli masz ochotę zerknąć :)

      Usuń
  5. robiłam już kiedyś domowy karmel , łatwo i szybko ;D idealny na serniczek ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. już wczoraj zapisałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ale smakowicie wygląda. Zjadłabym taki sam z tej miseczki ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. wygląda niesamowicie apetycznie :) szybko, prosto ... teraz będę miała sposób na szybką polewę do deserów :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie zamówiłam sobie jego książkę i też będę się edukować od najlepszego! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Oh yum, I'm totally in love with caramel sauce - yours looks so delicious!

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzięki za ten przepis! i po co ja tą wodę dawałam:) no ale teraz częściej będę robić a nie wiem czy to na plus;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mi niestety nie wyszedł :( w smaku był gorzki i niedobry, nie wiem co zrobiłam źle, trzymałam się przepisu...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zuza, być może za długo karmelizowałaś cukier i po prostu się przypalił. Czasami się tak zrobi, bo zwłaszcza na ciemnej patelni trudno jest uchwycić ten idealny moment, gdy cukier jest ładnie bursztynowy, ale nie spalony.

      Usuń
    2. U mnie było podobnie - następnym razem albo wezmę większa patelnię, albo wcześniej zacznę mieszać, bo nie sądzę aby to mogło zaszkodzić. Pozdrawiam i gratuluję fajnej stronki:)

      Usuń
  13. Bardzo możliwe. Zawsze musi być ten pierwszy raz :) Teraz mi wyszedł i planuje tworzenie popcornu z karmelem oraz babeczki ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Gosiu robię karmel z Twojego przepisu i zawsze mam ten sam problem - gdy cukier już się roztopi i dolewam śmietankę to robi mi się wielka gruda karmelowa i ciężko ją znów rozpuścić. Śmietanka ma temperaturę pokojową, ostatnio nawet ją delikatnie podgrzałam. Może mi coś poradzisz, proszę?

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...