piątek, 15 marca 2013

Szarlotka orzechowa

Walnut apple pie
Scroll down for recipe in English

Często pisałam, że w kuchni lubię prostotę. Jednak z jakiejś dziwnej, nieznanej mi przyczyny nie dotyczy to wypieków. A przynajmniej nie do końca. Jest wiele prostych słodkości, które uwielbiam jak na przykład ciasteczka maślane, ale jednak wolę, gdy jest więcej pracy.
Być może jakiś psycholog mógłby powiedzieć, że przyczyna tkwi w dzieciństwie. Pewnie miałby rację. Gdy jeszcze byłam małą blondyneczką jednym z moich ulubionych zajęć było pomaganie mamie i babci w kuchni. Oczywiści rzadko, gdy gotował się jakiś nudny obiad jak zupa. Może dlatego do dziś ugotowanie jej od podstaw jest dla mnie nieodkrytym lądem. Nudne, obiadowe rzeczy nie wywoływały mojego entuzjazmu, wolałam biegać po okolicy zdzierając sobie kolana. 
Co innego, kiedy zanosiło się na pieczenie. Wtedy musiałam pomagać. Zabronienie mi tego skutkowało płaczem i, nierzadko, krzykiem. Tak więc coś do roboty dla mnie znaleźć trzeba było. I tu tkwi moja lekka awersja do ciast łatwych i szybkich w wykonaniu. Po prostu nie miałam tam w czym pomagać. Najbardziej znienawidzonym pod tym względem ciastem była dla mnie szarlotka. Ciasta zagnieść nie mogłam, bo to ciężko i za trudne. Mogłam co najwyżej obierać jabłka. To mnie nie satysfakcjonowało, obieranie było nudne.
I tak do dziś szarlotka moim ulubionym ciastem nie jest. Ale dodatek orzechów w tej tak mnie zaciekawił, że musiałam spróbować. Wyszła zupełnie inna niż ta, którą znam z dzieciństwa i może dlatego zjadłam aż dwa kawałki :) Reszta też sie rozeszła, bo mam w domu prawdziwych szarlotkoholików.  

Inspiracja pochodzi z bloga Nina w kuchni



Składniki:

ciasto:

120 g orzechów włoskich
270 g mąki
150 g zimnego masła
2/3 łyżeczki proszku do pieczenia
100 g cukru
szczypta soli
3 żółtka

Orzechy prażymy na patelni bez dodatku tłuszczu do momentu aż będą lekko przypalone. Zdejmujemy z patelni i odstawiamy do ostygnięcia a następnie mielimy.
Mieszamy mąkę, sól, proszek, cukier i zmielone orzechy. Dodajemy drobno posiekane, zimne masło i łączymy je z mąką. Na koniec dodajemy żółtka i szybko zagniatamy ciasto. Zawijamy je w folię i wstawiamy do lodówki na 2 godziny lub do zamrażalnika na 30 min.

Schłodzone ciasto wyjmujemy. 2/3 ciasta wykładamy tortownicę (ok. 25 cm). Podpiekamy w temperaturze 175C przez 15 minut. Na podpieczony spód wykładamy nadzienie jabłkowe, na to bezę, a na wierzch ścieramy lub kruszymy resztę ciasta. Pieczemy jeszcze przez 30 minut.

nadzienie jabłkowe:

6 dużych jabłek
3 łyżki masła
1 łyżeczka cynamonu
2 łyżki miodu
sok i skórka z 1/2 cytryny

Jabłka obieramy i kroimy w plasterki lub niewielkie kawałki. Na dużej patelni rozpuszczamy masło i miód, dodajemy jabłka i smażymy na średnim ogniu aż zmiękną i zaczną sie rozpadać. W zależności od rodzaju jabłek może to różnie trwać. Dodajemy skórkę i sok z cytryny oraz cynamon, mieszamy. Wykładamy na podpieczony spód ciasta.

beza:

3 białka
3 łyżki cukru
1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego

Ubijamy białka a gdy piana będzie już puszysta zaczynamy powoli dosypywać cukier nie przerywając ubijania do momentu uzyskania sztywnej piany. Na koniec dodajemy ekstrakt waniliowy. 

English: 
Ingredients:

crust:

120 g walnuts
270 g all purpose flour
150 g cold butter
2/3 tsp baking powder
pinch of salt
100 g sugar
3 egg yolks

Toast walnuts on a big frying pan, let them burn lightly. Set aside to cool and ground them.
Mix flour, salt, baking powder and sugar. Add cold butter cut in small cubes and combine it with dry ingredients. Add egg yolks and quickly make a crust. Wrap it with plastic wrap and put into a fridge for 2 hours, or into a freezer for 30 minutes.

Remove cold crust from the freezer. Roll 2/3 of it and lay in 25cm round cake pan. Bake in 175C (350F) for 15 minutes. Remove from the oven and put on apple filling, meringue and rest of the crust. Bake for another 30 minutes. 

apple filling:

6 big apples
3 tbsp butter
1 tsp ground cinnamon
2 tbsp honey
juice and zest of 1/2 lemon

Apples peel and cut into slices. On a big sauce pan melt butter and honey. Add apples and fry until soft and falling apart. Add lemon zest and juice and cinnamon. Mix well. 

meringue:

3 egg whites
3 tbsp sugar
1/2 tsp vanilla extract

Beat egg whites until light and fluffy. Still beating start slowly adding sugar. Beat until stiff peaks. Add vanilla extract.

 


6 komentarzy:

  1. Gosiu, wiele bym dała za kawałek Twojej szarlotki! Jest doskonała!
    Pozdrowienia:)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja zdecydowanie wole proste wypieki. Takie domowe, niewymagajace, wygladajace niepozornie, ale smakujace magicznie. Ta szarlotka pewnie wpasowalaby sie w moje gusta :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki,że pomyślalaś o nas i przygotowałaś dwa kawałki tego cudownego ciasta ;);)
    zabieramy do kawki, a Ciebie oczywiście serdecznie pozdrawiamy!!!
    Tapenda

    OdpowiedzUsuń
  4. wygląda obłędnie.
    uwielbiam wszystko co orzechowe ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...