sobota, 13 kwietnia 2013

Francuskie makaroniki z lemon curd

French macaroons with lemon curd
Recipe in English below
Nareszcie są makaroniki. Ci, którzy obserwują profil mojego bloga na Facebook'u (do czego gorąco zachęcam) mogli zauważyć, że o tych makaronikach pisałam już w zeszły weekend. Robiłam je dokładnie tydzień temu, ale ostatnie dni prawie całkowicie wypełniło mi pisanie magisterki i referatu zaliczeniowego na "cudowny" przedmiot jakim jest na mojej specjalizacji promocja sztuki. Dlatego pojawiają się dopiero teraz.
Była to już moja trzecia próba rozgryzienia tajemnicy tych francuskich słodkości. Jak wspominałam, po całym akcie moja kuchnia przypominała pole bitwy pokryte bezą, mój laptop też oberwał i do dziś zdrapuję z niego zaschnięte resztki. Gdzieniegdzie odnaleźć też można było ślady kolorowych barwników. Wyglądało to trochę jakby przez kuchnię przetoczyło się stado dzieci z kolorowymi farbami :) 

W każdym razie makaroniki zrobiłam i jestem całkiem zadowolona z efektu. Może nie wyszły zupełnie idealnie, ale zdecydowanie większa część pozbawiona była pęknięć i miała stopki. Z tego jestem bardzo dumna :)
Myślę, że sukces tego przepisu kryje się w dwóch rzeczach. Po pierwsze we włoskiej bezie a po drugie w metodzie wykonania. Metoda ta nakazuje beze zrobić tylko z połowy białek, natomiast resztę w stanie, że tak powiem naturalnym, wymieszać z migdałami i cukrem tworząc coś na kształt pasty migdałowej. Poza tym pierwszą porcję bezy (ok. 1/4) mieszamy z pastą energicznie a dopiero resztę delikatnie.
Przed przystąpieniem do tej próby powiedziałam sobie, że to ostatni raz, ale teraz się waham. Gdy makaroniki zaczynają wychodzić zaczyna się zabawa. Poza tym coraz bardziej mi smakują. Najlepsze okazały się na drugi dzień po nocy spędzonej w lodówce :) 

Składniki
makaroniki
przepis pochodzi z tej strony 

200 g mąki migdałowej (mielonych migdałów)
200 g cukru pudru
4 białka (podzielone po 2)
200 g cukru kryształu
50 g wody
barwniki spożywcze (opcjonalnie)

Przesiewamy mąkę migdałową z cukrem pudrem, żeby pozbyć się wszelkich grudek. Do przesianej mieszanki dodajemy 2 białka i dokładnie mieszamy tworząc pastę. Odstawiamy na bok.
Przygotowujemy syrop. Gotujemy cukier kryształ z wodą. Gdy cukier się całkowicie rozpuści gotujemy przez 2-3 minuty, aż pojawią się duże, białe, pękające bąbelki. Jeśli macie termometr to gotujemy, aż mieszanka osiągnie temperaturę 118C. W czasie gotowania się syropu ubijamy dwa pozostałe białka do momentu, aż zrobią się białe, ale piana nie będzie jeszcze sztywna (tzw. soft peaks). Bardzo powoli wlewamy gorący syrop nie przerywając ubijania. Piana zacznie się robić jasna i błyszczące. Kontynuujemy ubijanie przez 3-4 minuty na najszybszych obrotach.
Dodajemy do przygotowanej wcześniej pasty z migdałów i cukru 1/4 bezy i dynamicznie mieszamy do całkowitego połączenia się. Gdy konsystencja pasty będzie już luźniejsza, dodajemy resztę bezy i bardzo delikatnie mieszamy ją łopatką, żeby nie zniszczyć pęcherzyków powietrza.
Dzielimy masę na 3 części (lub na 4,5, ile chcecie, można też w ogóle nie dodawać barwników) Do każdej części dodajemy barwnik i bardzo delikatnie mieszamy, aż połączy się z masą.
Nakładamy masę do rękawa cukierniczego i wyciskamy makaroniki na przygotowane wcześniej blachy wyłożone papierem do pieczenia. Lekko uderzamy mini o stół i zostawiamy na kilkanaście minut, aż makaroniki przestaną być błyszczące.
Pieczemy w 160C przez 15 minut. Wyjmujemy, delikatnie zdejmujemy z papieru i odstawiamy do ostygnięcia. Gdy będą zimne przekładamy przygotowanym wcześniej lemon curd.

lemon curd

4 żółtka
sok i skórka z 1 1/2 cytryny
80 g masła
80 g cukru

Sok i masło podgrzewamy i czekamy, aż masło się rozpuści. W tym czasie ucieramy żółtka z cukrem. Gdy masło będzie rozpuszczone wlewamy połowę mieszanki do jajek i mieszamy. Wlewamy jajka do pozostałego soku z masłem i gotujemy ciągle mieszając przez 2-3 minuty. Dodajemy skórkę i mieszamy. Odstawimy lemon curd do przestygnięcia przykryty folią co zapobiegnie tworzeniu się skórki na wierzchu. 
In English:

Ingredients

macaroons

I used this recipe:
Instead of adding food coloring to the meringue, I made a normal batter, then I divided it into 3 equal parts and I added different food coloring to each one. Everything else I did just as it's said in this recipe.

lemon curd:

4 egg yolks
juice and zest of 1 1/2 lemon
80 g sugar
80 g butter

In a pot add lemon juice and butter, heat up until butter is melted. Whisk egg yolks with sugar until light and fluffy. Add half of the hot lemon butter mixture to the eggs and mix quickly to temper the eggs. Pour eggs to the remaining lemon butter mixture and still mixing cook for about 2-3 minutes. Remove from heat, cover with plastic wrap and set aside to cool. 



14 komentarzy:

  1. łał :D Ja do tej pory makaroniki robiłam tylko raz i właśnie nie zrobiła się stópka, a Twoje wyglądają super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, do nich to potrzeba trochę i wprawy i pewności, ale warto próbować :)

      Usuń
  2. Dlaczego wrzuciłaś takie cudo z samego rana,będę o nich myśleć przez cały dzień,u mnie 5 prób i piec porażek makaronikowych.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie piękne i równe. Cudowne!!!!! U mnie podobnie jak u poprzedniczki ciągle coś nie wychodzi w makaronikach, choć czytałam wiele porad, ale i tak nie wychodzą, więc mogę tylko pocieszyć oczy takimi zdjęciami jak Twoje :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dzięki bardzo dziewczyny :)Naprawdę polecam tą metodę z pastą, może w końcu się uda :)

    OdpowiedzUsuń
  5. wyglądają przepięknie.:)może się wkrótce skuszę:) Pozdrowienia z Kuchni Marlenity

    OdpowiedzUsuń
  6. Łał, wyglądają idealnie. Nie mogę się na nie napatrzyć!
    Za mną dopiero jedno podejście, powoli dojrzewam do kolejnego... ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Co tam masakra w kuchni! Efekt wart nawet bezy na suficie :D Dla mnie to wyższa szkoła jazdy i cierpliwości. Może kiedyś... Tymczasem Tobie gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ale kolorki, wiosnę poczułam!:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Wyglądają jak nieprawdziwe, bo takie idealne... Gratuluję, są niesamowite, ja jeszcze nie zabrałam się za wyrób makaroników :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ile sztuk makaroników wychodzi z tego przepisu ?

    OdpowiedzUsuń
  11. Powinno wyjść ok. 20 złożonych makaroników, ale to też zależy od wielkości

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...