środa, 10 kwietnia 2013

Gnocchi z tymiankiem i groszkiem

Gnocchi with thyme and peas
Scroll down for recipe in English
Dzisiaj mam dla Was prosty pomysł na obiad. Pomysł pochodzi od Gordona Ramsay'a, a dokładnie z jego książki "Gordon Ramsay's Ultimate Cookery Course". Książkę kupiłam już jakiś czas temu, ale dopiero niedawno miałam okazję coś z niej ugotować. Z wielu względów padło właśnie na gnocchi, głównie dlatego, że kuchnia włoska przemawia do mnie najbardziej.
O samej książce nie będę teraz pisać. Planuję stworzyć taką małą recenzję, ale to dopiero jak czas pozwoli mi siąść i wreszcie zabrać się z kilka rzeczy, które od dawna chodzą mi po głowie, między innymi kilka słów o książce "What Katie Ate", w której jestem absolutnie zakochana :) Póki co ten tydzień mam wypełniony po brzegi pisaniem magisterki i referatu, więc oczy niemal mi wypadają od kilkugodzinnego siedzenia przed komputerem. Na jakiekolwiek większe gotowanie też czasu nie mam, dopiero w weekend, jak uporam się z większością prac do wykonania.
Także zostawiam Was w towarzystwie gnocchi z tymiankiem :) 

Składniki
porcja dla 4 osób

gnocchi

2 duże ziemniaki
50 g ricotty
90 g mąki
1 jajko
listki z jednej gałązki tymianku
sól i pieprz do smaku

sos

oliwa z oliwek (ok. 3-4 łyżki)
150 g groszku (może być mrożony)
ok. 2-3 łyżki masła
listki z 1 gałązki tymianku
skórka otarta z 1 cytryny
sól i pieprz do smaku

parmezan do posypania

Ziemniaki gotujemy w mundurkach (można je też upiec) do momentu aż będą miękkie. Obieramy i rozgniatamy. Dodajemy ricottę, sól, pieprz i mąkę i lekko roztrzepane jajko. Wyrabiamy rękami gładkie ciasto dodając na końcu listki tymianku.
Dzielimy ciasto na pół. Formujemy wałek o grubości ok. 1,5-2 cm i wycinamy gnocchi, mogą być nierówne jak moje :) To samo robimy z drugą częścią ciasta. Naciskamy kciukiem każdy kwadracik formując małe wgłębienie, gdzie będzie zbierał się sos.
Gotujemy je 1,5 - 2 minuty na lekko osolonej wodzie pilnując, żeby się nie posklejały. Wyławiamy, odcedzamy i odstawiamy na bok.

Na patelni podgrzewamy oliwę. Dodajemy gnocchi i podsmażamy je, aż ładni się zarumienią z obu stron. Doprawiamy solą i pieprzem. Dodajemy groszek (jeśli używacie mrożonego trzeba go wcześniej rozmrozić), masło i listki tymianku. Smażymy chwilę. Na koniec dodajemy skórkę cytrynową. Wykładamy na talerze i posypujemy startym parmezanem. 


Ingredients
serves 4

gnocchi

2 big potatoes
50 g ricotta cheese
90 g all purpose flour
1 egg
leaves of 1 thyme sprig
salt and pepper to taste

sauce

3-4 tbsp olive oil
150 g peas (can be frozen)
2-3 tbsp butter
leaves of 1 thyme sprig
zest of 1 lemon
salt and pepper to taste

grated parmesan to serve

Boil or bake potatoes in their skins until soft. Remove skins and mash. Add ricotta, flour, salt, pepper and lightly beaten egg. Start combining mixture with your hand. Add thyme leaves and work the dough until smooth.
Cut the dough in half and roll it to form a log shape, about 1,5-2 cm thick. Cut it with a knife into 2 cm pieces, they don't have to perfectly equal. Press each one with your finger making a little dent in the middle.
Cook them in salted boiling water for about 1,5 - 2 minutes. Make sure they don't stick together. Grain them and set aside.

On a frying pan heat up olive oil. Add gnocchi, a little salt and pepper and fry until nicely colored on both sides. Add peas (defrosted if you're using frozen), butter and thyme leaves. Mix and fry for a minute and add lemon zest. Serve with grated parmesan. 



10 komentarzy:

  1. Może nie jestem wielką fanką groszku, ale to danie wygląda obłędnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. O rany, jakie piękne pyszności! Notorycznie zapominam o istnieniu groszku :<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też, ale staram się to nadrabiać powoli :)

      Usuń
  3. pięknie się prezentują :) muszą być pyszne :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak one apetycznie wyglądają! Wiele bym dała, żeby kluseczki, które ja robię, wychodziły tak kształtne. Chyba będę musiała wypróbować Twój przepis, bo kusisz!

    OdpowiedzUsuń
  5. dzięki, ale kształtne to on nie wyszły, raczej strasznie nierówne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny pomysł. Do wykorzystania! Koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Idealne są i w dodatku podsmażone :) Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobiłam gnochi bez ziemniaków, z samego rera ricotta, ale pewni z ziemniakami jest wersją bardziej prawidłową. CIakawy dodatek groszku. No i piękne zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...