środa, 14 sierpnia 2013

Ciasto bananowe z malinami i orzechową kruszonką

Dziś będzie rzecz o cieście. A ciasto to nie byle jakie, bo skomentowane przez mojego wybrednego brata "Wiesz, to jest najlepsze ciasto jakie do tej pory upiekłaś". Rzeczywiście, ciasto należy zdecydowanie do tych bardziej udanych. Na przepis natknęłam się na blogu The Candid Appetite i od razu mnie ujął pomysłowością i bogactwem. Ale nie byłabym do końca uczciwa, gdybym nie powiedziała wprost, że to na myśl o kruszonce zacierałam ręce i podskakiwałam siedząc przez komputerem. I tu akurat moje oczekiwania nie zostały zawiedzione. Kruszonka z orzechami okazała się moją ulubioną częścią tego wypieku. Z resztą, mi kruszonka w każdej postaci smakuje. Tak więc kruszonka była pyszna, ale reszta ciasta też wyszła niczego sobie. Trochę zmieniłam oryginalny przepis i efekt bardzo mnie zadowolił. Ciasto było wilgotne, nie za słodkie, z wyczuwalnym smakiem banana i kwaskowatością malin. Balans niemal idealny. Swoją drogą, nie wpadłabym na to, że banany, maliny i orzechy to taka zgrana ekipa :)
Wypada też wspomnieć o tym, co nazwałam sobie "rustykalnym efektem wizualnym". Chodzi mi mianowicie o malownicze ślady ciasta na tortownicy pozwalające przypuszczać, że zawartość z niej wyciekła. Tak, wyciekła i nie, nie było to zaplanowane. Tak się dziej, gdy człowiek zdecyduje się na zbyt mała tortownicę, a po nalaniu do niej ciasta myśli, że jakoś to będzie i może nie wypłynie. Jednak wypłynęło, ale wygląda ładnie więc za bardzo się nie przejęłam. Z resztą, za często mi się coś takiego zdarza, żebym jeszcze się tym przejmowała. Ale w przepisie podałam już odpowiednią wielkość tortownicy, także bez obaw możecie piec. 
Składniki:
(tortownica 24 cm)

ciasto:

150 g miękkiego masła
170 g cukru
2 duże jajka
2 banany
200 g jogurtu greckiego
250 g mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
szczypta soli
1 łyżka ekstraktu waniliowego

mus malinowy:

240 g malin
20 g cukru
sok i skórka z 1/2 cytryny

kruszonka:

60 g mąki
40 g płatków owsianych
80 g cukru
80 g zimnego masła
65 g orzechów pecan (lub włoskich)

Zaczynamy od przygotowania kruszonki. Siekamy orzechy. Mieszamy mąkę, płatki i cukier. Dodajemy masło i za pomocą noża siekamy do momentu, aż składniki zaczną się łączyć. Następnie dłońmi szybko wyrabiamy kruszonkę, najlepiej rozcierając palcami składniki. Dodajemy orzechy i łączymy z resztą. Odstawiamy do lodówki.
Następnie przygotowujemy mus malinowy. Maliny myjemy i rozgniatamy. Dodajemy cukier, sok i skórkę, mieszamy do połączenia się składników. Odstawiamy na bok.
Zabieramy się za ciasto. Za pomocą miksera ucieramy mało z cukrem na puszystą masę. Nie przerywając ucierania dodajemy po jednym jajku. Gdy składniki będą połączone dodajemy rozgniecione banany i wanilię. Następnie dodajemy jogurt grecki. Mąkę mieszamy z proszkiem, sodą i solą. Dodajemy do ciasta i delikatnie mieszamy na najniższych obrotach tylko do połączenia się składników.
Piekarnik rozgrzewamy do 180 C, wykładamy papierem dno tortownicy. Przelewamy do niej 1/3 ciasta. No to przekładamy 1/2 musu malinowego i delikatnie rozprowadzamy po cieście (nie mieszamy, raczej rozsmarowujemy). Następnie wlewamy 1/3 ciasta i 1/2 musu. Na koniec wlewamy pozostałe ciasto. Całość posypujemy przygotowaną wcześniej kruszonką.
Pieczemy 1 h - 1h 10 min. Pod koniec pieczenia kontrolujemy proces wbijając w ciasto patyczek. Jeśli wychodzi czysty, to ciasto jest gotowe. Wyjmujemy i studzimy. Przed podaniem posypujemy cukrem pudrem. Smacznego.

11 komentarzy:

  1. Wygląda nieziemsko *.*
    A pewnie jeszcze lepiej smakuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Obłędnie wygląda! Oddałabym wszystko za kawałek takiego ciacha ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. wow zdjecia powalaja sa takie smaczne.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciasto po prostu rosło jak szalone :). I wygląda baaardzo apetycznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Skąd ja znam to wylewające się ciasto? :D

    Kurcze no... gdy czytałem przepis też podskakiwałem z zachwytu bo orzechowej kruszonki jeszcze nie jadłem. Trzeba to jak najprędzej zmienić. Koniecznie. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. O tak, kruszonka zawsze jeszcze bardziej zacheca do sprobiwania ciasta, a zwlaszcaa TAKA! Wyglada pysznie (:

    OdpowiedzUsuń
  7. Bananów samych w sobie nie lubię, ale w takim wydaniu z chęcią bym zjadła :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba najpiękniejsze ciasto bananowe jakie widziałam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Super wpis, banany są genialne dla zdrowia. Też oglądałam ten film o nich. Dzięki za wpis https://www.youtube.com/watch?v=6e8rECys4z0

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...