wtorek, 6 sierpnia 2013

Jak zrobić idealne gofry

How to make perfect waffles 
Scroll down for recipe in English
Odkąd kilka tygodni temu nareszcie nabyłam gofrownicę, zaczęłam poszukiwania idealnego przepisu na gofry. Zawsze wydawało mi się to proste. Ot, jest przepis, więc wyjdą pyszne gofry. Już po pierwszej, pamiętnej próbie (porażka na całej linii) okazało się jednak, że tak łatwo to nie będzie. Gofry okazały się bardzie podstępne, niż można by sądzić. Jak każdy miłośnik tego przysmaku pragnęłam uzyskać efekt "jak z budki". Ogólnie za jedzeniem "z budki" nie przepadam, ale gofry to jeden z wyjątków, prawdziwy smak wakacji i dzieciństwa. Żaden wyjazd nie mógł się być zaliczony do udanych bez pójścia na gofry, obowiązkowo z bitą śmietaną i sosem.
Gofry "z budki" charakteryzują się przede wszystkim tym, że są cudownie chrupkie na zewnątrz i miękkie w środku. Jak już wspomniałam, uzyskanie takiego efektu w domu może być nieco kłopotliwe. Nie z każdego przepisu takie gofry wyjdą. Ostatnie tygodnie to był dla mnie okres prawdziwych gofrowych eksperymentów. Wypróbowałam wiele przepisów, ale żaden nie był tym jedynym. Potem zaczęłam łączyć elementy różnych receptur. Drogą prób i błędów doszłam do tego przepisu, którym chcę się dziś z Wami podzielić. Ale na początek kilka ogólnych rad na chrupiące, puszyste gofry.
Po pierwsze składniki w temperaturze pokojowej. Takie samo zalecenie pojawia się przy większości ciast i to na prawdę robi różnicę.
Jeśli przepis zawiera wodę i mleko, to wody powinno być zdecydowanie więcej. W przepisach z samym mlekiem najlepiej zastąpić ok. 2/3 jego ilości wodą.
Białka ubijamy osobno ze szczyptą soli, lub kilkoma kroplami soku z cytryny i delikatnie łączymy je z przygotowanym ciastem.
Ciasto przygotowujemy podobnie jak muffinki. Oddzielnie mieszamy składniki suche i mokre, a następnie mieszamy je tylko do połączenia się. Grudki w cieście są dobre i broń Boże nie mieszamy tak długo, aż znikną a ciasto będzie zupełnie gładkie. Dlatego polecam mieszać je ręcznie, za pomocą szpatułki, a nie mikserem.
Ostatnia rada dotyczy pieczenia. Tu trzeba dobrze poznać swoją gofrownicę. Te domowe, o mocy mniejszej niż profesjonalne, wymagają dłuższego czasu pieczenia. Ja w mojej o mocy 700 W piekę jedną porcję aż 10 min. Wydaje się długo, ale wtedy wychodzą naprawdę chrupiące. Bardzo ważne jest też, żeby w trakcie pieczenia nie otwierać gofrownicy.
 Składniki
(na ok. 16 średnich gofrów)

3 szklanki mąki
1 duża łyżeczka proszku do pieczenia
1/4 łyżeczki soli
1/2 szklanki cukru
4 jajka
1 3/4 szklanki wody
1/2 szklanki oleju rzepakowego

Mieszamy mąkę z proszkiem i solą. Oddzielamy białka od żółtek. Żółtka mieszamy z cukrem, wodą i olejem. Białka ubijamy na sztywną pianę z kilkoma kroplami soku z cytryny lub ze szczyptą soli. Przelewamy mokre składniki do mąki i szybko mieszamy. Dodajemy ubite na sztywno białka i delikatnie łączymy je z ciastem.
Odstawiamy ciasto na kilka minut, a w tym czasie rozgrzewamy dobrze gofrownicę. Nakładamy ciasto do gofrownicy i pieczemy do momentu, aż będą złote i chrupiące. Studzimy na kratce. Podajemy z ulubionymi dodatkami. 
In English:


Ingredients:
(makes about 16 medium waffles)

3 cups + 3 tbsp all purpose flour
1 big tsp baking powder
1/4 tsp salt
1/2 cup sugar
4 eggs
440 ml water
125 ml vegetable oil

All of the ingredients have to be at room temperature.
Mix flower with baking powder and salt. Separate eggs. Mix egg yolks with sugar, water and oil. Beat egg whites with pinch of salt until stiff and set aside. Add wet ingredients to the dry ones and mix briefly, just like muffin batter. You do not want to over mix them, so it's good idea to use hand whisk instead of electric mixer. Add egg whites and gently fold them in.
Set your batter aside for couple of minutes to rest. Meanwhile, heat up your waffle iron. Pour in portion of batter and bake until golden and crispy *. Cool on cooling rack.

* Baking time depends on your waffle iron power. The smaller power, the longer you have to bake them. Here you'll have to experiment to find out how long it will take for your iron.
 

84 komentarze:

  1. Wyglądają naprawdę cudownie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. są świetne!! mam nadzieję, ze i mi uda się kiedyś takie zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pychota wyszły. polecam. Mój syn aż mruczał przy jedzeniu. Mega chrupiące :)

      Usuń
  3. O rany, ale narobiłaś mi smaka! Ja niestety nie mam gofrownicy, ale planuje ją zakupic w najbliższej przyszlości i wypróbuje Twoj przepis!:)

    OdpowiedzUsuń
  4. zrobiłam gofry z tego przepisu, przepyszne! ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Gofry SUPER polecam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam dość głupie pytanie ;) Na czym robisz zdjęcia, tj. skąd wzięły się te deski? :) To jakiś stół?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcale nie głupie pytanie. Zdjęcia robię na luźnych deskach, nie jest to cały blat ani nawet jego część. Mam je z rozmontowanych starych palet. Są oczyszczone i pomalowane, te konkretnie najpierw białą, a potem szarą farbą, żeby uzyskać efekt starości. Obecnie to jedne z moich ulubionych desek. Inne zdjęcia robię też w większości na samodzielnie przygotowanych tłach z desek. Pozdrawiam :)

      Usuń
  7. Robiłam gofry z wielu przepisów ale z Twojego wychodzą najlepsze... Naprawdę polecam...:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Gofry wyszły pyszne ;-)) Naprawdę Polecam!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo, że smakowały :)

      Usuń
  9. Przepis fantastyczny,porady koniecznie do wykorzystania podczas robienia, dzieciaki się zajadały,dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny przepis, prawdziwe wspomnienie wakacji :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zrobiłem - super przepis, kończący moje pasmo porażek z tematem
    Składniki płynne (woda, żółtka, olej) - ubiłem mikserem na pianę która napowietrzyła ciasto przed dodaniem piany z białek

    Dzięki

    OdpowiedzUsuń
  12. Zakupiłam gofrownicę i byłam totalnie zawiedziona bo wychodziły naleśniki. Już myślałam że to wina urządzenia. Na szczęście wykonałam jeszcze jedną próbę z tym przepisem. Idealne. Mieszkam nad morzem więc w wakacyjnych pracah udało mi się zgłebić tajemnicę gofrów z budki - gotowe mieszanki w proszku do których dodaje się wodę. Tutaj wiem co jem a smak jest nawet lepszy.

    Ja dodaję wody gazowanej wtedy rosną jak szalone.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo smaczne gofry, polecam wypróbować .Dziękuje za przepis.Ewa.

    OdpowiedzUsuń
  14. najlepsze! chrupiące przede wszystkim:)) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Wypróbowałam przepis, gofry są pyszne, lepsze niż w cukierniach nad morzem (tylko tam jadam gofry:)) złociste, chrupiące i o idealnej słodkości. Synek był zachwycony:)
    Użyłam tylko zamiast białego cukru trzcinowy i dodałam parę kropelek aromatu śmietankowego:)

    OdpowiedzUsuń
  16. witam
    wlasnie robie swoje pierwsze gofry wedlug tego przepisu
    boje sie co z tego bedzie....
    .....
    ...pycha
    dziekuje

    OdpowiedzUsuń
  17. BAJKA !!! takiego przepisu szukałam ! chrupiące na zewnątrz i mięciutkie w środku :) pychota !!!

    OdpowiedzUsuń
  18. Świetne gofry! Pierwszy raz zabrałem się za samodzielne pieczenie gofrów i wyszły wyśmienite, otoczenie było zachwycone. Dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  19. Widzę, że nie jestem jedyna twierdząc, że wyszły przepyszne! :)) Gofrownicę mam od dawna, więc i gofrów już sporo w niej zrobiłam, za każdym razem testowałam jakiś nowy przepis pod hasłem "najlepsze gofry" itp. Zawsze uważałam, że może być lepiej. Stosowałam się do wszytskich Twoich rad i tym razem zostaję z tym przepisem zdecydowanie na dłużej! Koniec testowania, dziękuję:))

    OdpowiedzUsuń
  20. A ten proszek do pieczenia naprawdę jest konieczny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, proszek jest konieczny. Bez niego ciasto nie aż tak nie wyrośnie i nie uzyska się tej pożądanej pulchności w środku. Oczywiście, można nie dodawać, ale nie gwarantuję wtedy dobrego rezultatu :)

      Usuń
  21. Dzięki za szybką odpowiedź, chyba spróbuję bez proszku, nigdy nie dodawałam do moich wypieków. I jeszcze jedno, dlaczego akurat olej rzepakowy? kwestia smaku czy czegoś innego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, absolutnie. Tak mi się napisało, bo takiego używam. Może być jakikolwiek olej roślinny. Daj znać jak wyszły bez proszku, ciekawa jestem :)

      Usuń
  22. Odpowiedzi
    1. Zgodnie z tym, co jest w przepisie 4 jajka :)

      Usuń
  23. Od kilku lat szukam idealnego przepisu na gofry i właśnie znalazłam. Nawet mój wybredny mąż jest pod wrażeniem. Dziękujemy za przepis i pozdrawiamy.

    OdpowiedzUsuń
  24. Przepis rzeczywiście idealny. Już 3 razy z niego robiłam - są pyszne, chrupiące. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  25. Czyli tutaj nie dodajemy mleka? tylko samą wodę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w tym przepisie nie ma mleka. Dzięki temu gofry sa dużo bardziej chrupiące. Jeśli jednak chcesz, to możesz zamienić np. 3/4 szklanki wody na mleko.

      Usuń
  26. Zdecydowanie najlepsze gofry! Znowu sięgam po ten przepis

    OdpowiedzUsuń
  27. czapki z glow super przepis polecam .Ja dodalem troszke mleka.Te z nad morza sie chowaja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, bardzo mi miło czytać takie słowa :)

      Usuń
  28. Dołączam do opinii powyżej, przepis rewelacja! Wczoraj robiłam na mojej nowej gofrownicy, gofry wyszły świetne! Pozdrawiam, moni

    OdpowiedzUsuń
  29. ja również dołączam do opinii powyżej, to jest przepis na przepyszne gofry.
    Moje pierwsze próby pieczenia gofrów nie zaliczam do udanych; miałam wyrzuty sumienia, że na tak zbędny produkt jak gofrownica wydałam zanaczne środki. Jednak teraz mogę odetchnąć z ulgą, że pieniądze nie poszły na marne:), gofrownica spisała się na medal przy pieczeniu gofrów wg właściwego przepisu tj. Twojego przepisu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo :) Ja po kupieniu gofrownicy tez byłam na początku rozczarowana i dlatego zaczęłam szukać i eksperymentować z przepisami. Pozdrawiam :)

      Usuń
  30. Przyznam szczerze,iż nie wierzyłam w ten przepis i dlatego podeszłam do niego z dystansem....Efekt końcowy przerósł moje najśmielsze oczekiwania.....Gofry faktycznie wyszły chrupiące.....urosły...-przy tym przepisie już pozostaniemy:)
    Dodam,iż robiłam 1/2 przepisu-wyszło 6 gofrów:)Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  31. Gofrownice trzeba natłuścić przed nałożeniem ciasta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed rozpoczęciem pieczenia można ją posmarować lekko oliwą, ale pomiędzy porcjami nie ma już takiej potrzeby.

      Usuń
  32. Tak, ten przepis naprawdę działa.
    Wypróbowałem w wersji "oryginalnej" oraz w wersji bliższej mi, czyli "dla leniwych" (suche składniki mieszam ze sobą, ale mokre już nie, dodaję od razu do tych suchych. Składniki prosto z lodówki). Jakby ktoś poszedł o krok dalej, czyli całe jajka od razu do ciasta, bez bawienia sie w ubijanie - proszę o wpis, jestem ciekawy, czy też wyjdą chrupiące gofry.
    Jednym z sekretów tego przepisu jest BRAK MLEKA. Drugim, to oczywiście pdp (proszek do pieczenia).
    Jeszcze raz polecam ten przepis zwłaszcza tym, którzy zwątpili, że możliwe jest zrobienie gofrów "jak z budki" w domowym zaciszu. Można.

    OdpowiedzUsuń
  33. ja dziś sprobuję... hmmm, ciekawe jak wyjdą........
    poadrawiam

    OdpowiedzUsuń
  34. mam w domu nieużywaną gofrownicę i zachciało mi się gofrów. właśnie piecze się trzeci i są przepyszne :omnomnom: teraz już gofrownica nie pójdzie w odstawkę na tak długo : )

    OdpowiedzUsuń
  35. Wlasnie zrobilam , idealne, dziękuję za ten przepis synek zajada az miło

    OdpowiedzUsuń
  36. czy woda jest w ilosci 1 i 3/4 szklanki?czy okolo szklanka-3/4 szklanki?

    OdpowiedzUsuń
  37. Idealne gofry! Bardzo dziękuję za przepis! Robiłam je już kilka razy i zawsze wychodzą smaczne i chrupiące!

    OdpowiedzUsuń
  38. Uważam,że mąki powinno być troszkę mniej,ponieważ są zbyt twarde.

    OdpowiedzUsuń
  39. Nawet nie podejrzewałam, że mogą być tak pyszne. A są!

    OdpowiedzUsuń
  40. Witam serdecznie, jakiej mąki powinnam użyć do zrobienia tych gofrów?

    OdpowiedzUsuń
  41. Właśnie zrobiłam ciasto i lada chwila będzie lądować w gofrownicy :)
    Mam nadzieję, że będą tak świetnie wyglądać jak na zdjęciu :)
    Pozdrawiam i dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  42. Witam, ja również mam słabą gofrownicę, chyba 600 wat :(

    ale przepis wypróbuję, dopiero jeden raz robiłam gofry i nie wyszły, teraz muszą wyjśc

    pozdrawiam klaudia

    OdpowiedzUsuń
  43. Co w przepisie oznacza "duża łyżeczka" proszku do pieczenia? Czy mozna prosić o określenie w ml ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Duża łyżeczka oznacza, że na najzwyklejszą łyżeczkę do herbaty nabieramy porcję proszku "z górką", czyli tzw. czubatą łyżeczkę.

      Usuń
  44. Dziękuję za wyjaśnienie. Gofry z tego przepisu robiłam juz dwa razy. Są wyśmienite!

    OdpowiedzUsuń
  45. Jak znalazłam wczoraj ten przepis to moje nastawienie było takie sobie- raczej krytyczne bo moje poprzednie gofry z innego przepisu były gumowe - ale po wypróbowaniu tego przepisu jestem po prostu pod wrażeniem - rzeczywiście idealne REWELACJA!!!!

    OdpowiedzUsuń
  46. W smaku są dobre ale jeśli ktoś nie lubi zbyt słodkich to proponuje dać nieco mniej cukru tj. około 1/3 szklanki. czy w środku maja być takie jakby lekko zakalcowate? bo nie wiem czy moje są dobrze upieczone.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, można zmniejszać ilość cukru wedle własnych upodobań. W środku gofry powinny być puszyste i jak najbardziej nie zakalcowate. Być może były niedopieczone, składniki zostały zbyt intensywnie wymieszane, lub część z nich była zimna i po prostu zrobił się lekki zakalec.

      Usuń
  47. Super przepis! pierwszy raz udało mi się w końcu zrobić chrupiące gofry! Polecam i dziękuję

    OdpowiedzUsuń
  48. Czy chodzi o wode gazowana czy zwykla? Proszę o szybka odpowiedz :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o zwykłą, niegazowaną wodę.

      Usuń
  49. Przed chwilą włożyłam do gofrownicy zobaczymy czy mi wyjdzie ...

    OdpowiedzUsuń
  50. Twarde i niezrobione w środku... Niestety.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gofry mogą się zrobić twarde gdy zbyt długo i zbyt intensywnie się je miesza.

      Usuń
  51. sa przepyszne moj synek sie nimi zajada jak i z reszta cala rodzinka:-)POLECAM

    OdpowiedzUsuń
  52. super przepis ! zawsze się udaje .. ja również przeszłam wiele porażek z innymi przepisami kończyło się to obklejoną gofrownicą a ciasto lądowało w koszu na śmieci .z tego przepisu robiłam już wiele razy, pewnego razu dodałam mleka pół na pół z wodą i takie nam lepiej smakują .moja gofrownica ma 750 wat piekę w niej 6-7 minut :) dziękuję GOSIU i pozdrawiam cię serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  53. właśnie zajadamy - są PRZEPYSZNE :) chrupiące, takie jak z budki a nawet lepsze bo wiem co w środku - SUPER ! zapisuję przepis dla potomności - innego już nie potrzebuję :) to są na prawdę gofry idealne :) dziękuję w imieniu własnym i rodziny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło czytać takie komentarze :)

      Usuń
  54. Wyglądają apetycznie! Chętnie wypróbuję Twój przepis, uwielbiam eksperymentować. Co prawda dopiero rozkręcam swojego bloga, ale zamieściłam tam swój przepis na gofry. Serdecznie zapraszam i gorąco pozdrawiam :)

    http://afroloki.blogspot.com/2014/06/atwy-przepis-na-gofry_22.html

    OdpowiedzUsuń
  55. GOFRY są CUUUUUUUUUUUUUUUUUDOWNE !!! zawsze miałam je gumowate .. a dzisiaj po prostu "odpłynęłam" z wrażenia !! chrupiące ! piękne !! dziękuję :D w końcu znalazłam idealny przepis na gofry !

    OdpowiedzUsuń
  56. Bardzo fajne. Mnie zabralko odrobiny wanilii, ale jesli chodzi o chrupiacosc;) - rewelacja. Przepisy dolaczone do gofrownicy byly tragiczne. Raz zastosowalam i gofrownica wyladowala w odstawce na pol roku;) Wlasnie szkalam jakiejs opcji z ciastem w proszku, ale juz nie portrzebuje. Dzieki za wielka radosc dla dzieciecia i dla mnie:)
    Pozdrowienia
    Joanna

    OdpowiedzUsuń
  57. Pani Malgorzato, czy gotowe ciasto (a wlasciwie jego nadmiar) mozna wlozyc do lodowki na np. Dzien nastepny? Pozdrawiam,
    Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc nigdy nie próbowałam, ale wydaje mi się, że po przestaniu całej nocy może stracić bąbelki powietrza i gofry nie będą już takie puszyste.

      Usuń
  58. gofry są cudowne,wyszły chrupiące :) jeszcze nie jeden raz zrobie je z tego przepisu :) polecam !! :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...