piątek, 2 sierpnia 2013

Magiczne ciasto

Magic custard cake 
Scroll down for recipe in English  
Jak zwykle nie nadążam za trendami. To, co jest popularne musi zazwyczaj dość długo czekać na premierę w mojej kuchni. Swój szczyt popularności to ciasto miało już jakiś czas temu, ale dopiero teraz udało mi się za nie zabrać. Ciekawiło mnie, jak pewnie każdego, kto je postanowił zrobić, czy ta magia rzeczywiście zadziała. Jako osoba bardzo lubiąca magię (hej, dorastałam razem z Harry'm Potter'em, to jednak jakiś ślad zostawia) starałam się nie wątpić, że ten płyn, bo ciastem trudno to nazwać, naprawdę zamieni się w aż trzy rodzaje ciasta. Spodziewałam się, że będzie rzadkie, czytałam o tym poszukując przepisu, ale i tak trudno mi było pozbyć się myśli, że z tego to raczej nic nie wyjdzie. Konsystencja ciasta okazała się rzadsza od ciasta naleśnikowego.

Z ciężkim sercem wstawiłam je do piekarnika i poszłam poćwiczyć. Gdy skończyłam ciasto było brązowe z wierzchu i mocno wyrośnięte. Oczywiście, po wyjęciu z piekarnika opadło, ale to było do przewidzenia. Było też bardzo galaretowate, jak upieczony budyń. Z wyjmowaniem z formy radzę więc poczekać, aż całkowicie wystygnie. W smaku przypominało bardziej deser niż ciasto, ale i tak zjedliśmy je ze smakiem. 

Składniki

4 jajka
130 g cukru pudru
125 g masła (stopionego i ostudzonego)
115 g mąki
szczypta soli
500 ml ciepłego mleka
1 łyżka wody
1 łyżka ekstraktu waniliowego
kilka kropel soku z cytryny

Wszystkie składniki muszą być w temperaturze pokojowej.
Oddzielamy żółtka od białek. Żółtka ucieramy z cukrem pudrem, wodą i wanilią na gładką, puszystą masę. Dodajemy stopione masło i mieszamy do połączenia się. Mąkę z solą przesiewamy i dodajemy do masy jajecznej. Na koniec wlewamy ciepłe mleko i dokładnie łączymy wszystkie składniki. 
Białka ubijamy z sokiem z cytryny na sztywną pianę. Dodajemy ją do ciasta w trzech porcjach za każdym razem delikatnie i cierpliwie mieszając, aż dokładnie się połączy. Ponieważ ciasto będzie bardzo rzadkie, najwygodniej będzie to zrobić widelcem.
Masę przelewamy do wyłożonej papierem formy ok. 22x22 cm (może być inna o podobnej objętości). Pieczemy w 170C przez około 1 godzinę. Po wyjęciu z piekarnika studzimy ciasto, a następnie schładzamy w lodówce. Przed podaniem posypujemy cukrem pudrem.

źródło: Sprawdzona Kuchnia
In English:

Ingredients:

4 eggs
130 g powdered sugar
125 g butter (melted and cooled)
115 g all purpose flour
pinch of salt
500 ml warm milk
1 tbsp water
1 tbsp vanilla extract
few drops of lemon juice

All of the ingredients have to be in room temperature.
Preheat oven to 170C (338F). Separate eggs. Beat eggs with powdered sugar, water and vanilla until light and fluffy. Add melted butter and mix until well combined. Mix flour with salt. Sift to get rid of any lumps and add to your egg and sugar mixture. Pour in warm milk and mix well until all of the ingredients combine. Beat egg whites with lemon juice until stiff. Add to your batter in 3 parts, each time mixing gently (I did it with a fork, it's easier) until well combined. Batter will be really runny.
Pour your batter into 22x22 cm (can be also 20x20) baking pan laid with parchment paper. Bake for about 1 hour. After baking cool completely and then place in fridge for at least few hours. Sprinkle with powdered sugar before serving.

12 komentarzy:

  1. Magiczne powiadasz?No czytając skład to by się zgadzało:)Ja kiedyś robiłam z jogurtu i też magią powiało:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda jak taka puszysta chmurka! Faktycznie strasznie dużo płynów w przepisie, więc nie dziwię Ci się, że obawiałaś się efektu. Na szczęście magia piekarnika zadziałała :)

    OdpowiedzUsuń
  3. skład dość taki intrygujący. w życiu bym nie pomyślała,że wyjdzie ciasto tak ładne, jak ze zdjęć.
    a tu proszę, co za niespodzianka. trochę jak pudding w maxi wersji :]

    OdpowiedzUsuń
  4. Bez proszku do pieczenia???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, bez proszku. Ciasto nie wyrasta na puszyste, ale ma konsystencję gęstego budyniu.

      Usuń
  5. pyszne, mam wielką ochotę też je wypróbować :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wygląda cudownie, będę musiała się przekonać czy tak samo smakuje :D!

    OdpowiedzUsuń
  7. Odkąd zobaczyłam je na blogu miałam ochotę wypróbować, ale zawsze coś innego wpadło i w końcu wczoraj zrobiłam i chyba jednak się zawiodłam. Twoje jest ładne wysokie i wygląda przepysznie, a moje jest o połowe niższe i warstwa 1 z 2 oddzielają się od siebie. Piekłam na blaszce 20x24, więc niby podobne proporcje. Mimo wszystko w smaku dobre, choć dla mnie odrobine za słodkie ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Zrobiłam, polecam! Moje było troszeczkę niższe ale 3 warstwy rzeczywiście się zrobiły, na pewno wrócę do tego przepisu.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...