środa, 18 września 2013

Ciasto śliwkowe z tymiankiem

Thyme plum cak
Scroll down for recipe in English   
Zapewne jak dla wielu innych osób, moja przygoda z pieczeniem zaczęła się od ciast ucieranych. Nie trzeba ich zagniatać, wyrabiać, przekładać skomplikowanymi kremami. Ciasto ucierane zrobić może nawet dziecko. Pamiętam, że pierwszy przepis na ciasto śliwkowe jaki wypróbowałam pochodził z ... mojej książki do muzyki. Trochę to niezwykłe, ale dokładnie tak było. Do dziś gdzieś w jakimś zeszycie podziewa się kartka zapisana moim lekko jeszcze niezdarnym, dziecięcym pismem. Przepis podany był oczywiście w formie piosenki i pamiętam, że od samego początku zastanawiałam się, czy jest on prawdziwy. Okazało się, że był i tak powstało pierwsze chyba samodzielnie upieczone przeze mnie ciasto. Miałam wtedy jakieś 7 lub 8 lat.
Dziś powracam do ciasta śliwkowego, które pojawia się u mnie zdecydowanie za rzadko. Tym razem jego smak wzbogaca tymianek. Muszę przyznać, że naprawdę wspaniale współgra ze śliwkami, dodając prostemu, ucieranemu ciastu niebanalnego charakteru. 

P.S. Niezwykły, żółty kolor ciasto zawdzięcza wiejskim jajkom od kur mojej mamy. Czasami w jednym są dwa żółtka i tak to później wygląda :) 
Składniki

125 g miękkiego masła
3/4 szklanki cukru
3 jajka
250 g mąki
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/3 szklanki mleka
szczypta soli
ok. 400 g śliwek, bez pestek
2 gałązki tymianku, tylko listki

Piekarnik nagrzewamy do 180 C. Wykładamy papierem prostokątną formę ok. 23x30 cm.
Masło ucieramy z cukrem na puszystą masę. Dodajemy po jednym jajku ciągle ucierając. Mąkę mieszamy z proszkiem i solą. Dodajemy połowę i mieszamy na najniższych obrotach miksera. Następnie wlewamy całe mleko, a na koniec resztę mąki. Dodajemy listki tymianku. Mieszamy krótki, tylko do połączenia się.
Przekładamy ciasto do formy. Na wierzchu układamy połówki śliwek, skórką do dołu. Pieczemy przez 25 - 30 min. Przed podaniem posypujemy cukrem pudrem.
In English:


Ingredients:
 125 g soft butter
3/4 cup sugar
3 eggs
250 g all purpose flour
1 tsp baking powder
1/3 cup milk
pinch of salt
about 400 g plums, stones removed 
2 thyme springs, leaves only

Preheat oven to 180C (350F). Line with parchment paper 23x30 baking pan (or smaller).
All o the ingredients should be in room temperature.
Beat butter with sugar until creamy. Add eggs, one at a time. Combine flour with baking powder and salt. Add half of it to butter and eggs mixture. Mix it with electric mixer on a low. Pour in milk and add remaining flour. When everything will combine well, add thyme leaves and mix briefly.
Transfer batter to the baking pan and spread evenly. Place on top halves of plums, skin side down. Bake for 25-30 minutes. Dust with powder sugar before serving.

10 komentarzy:

  1. piękne ciacho ! :) uwielbiam ucierane i tez od nich zaczynałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda rewelacyjnie, jeszcze nie próbowałam połączenia śliwka i tymianek, muszę to koniecznie zmienić :) Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastycznie wygląda :) I rzeczywiście ma wyjątkowo piękny żółty kolor :)

    OdpowiedzUsuń
  4. To moje drugie ciasto. Pierwsze to murzynek ;)
    Uwielbiam ciasta ucierane właśnie za ich prostotę. Piękne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  5. śliwki, tymianek... ale aromatycznie i jesiennie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajne, proste ciasto. No i śliczne zdjęcia!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię ciasta tego typu, wygląda pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ślicznie wyrosło, a ja robiłam w weekend z brzoskwiniami, wyszedł taki zakalec, ze w życiu
    takiego nie widziałam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Tymianek? Ciekawe połączenie! Musze kiedyś wypróbować. Prezentuje się bardzo ładnie:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Piękne zdjęcia. :-) Do zobaczenia jutro na Food Blooger Fest.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...