piątek, 6 września 2013

Ekstremalnie czekoladowe. Buraczane

Extremely chocolate beetroot cake 
Scroll down for recipe in English 
Od kiedy prowadzę bloga kulinarnego, świat wypieków z udziałem warzyw nie jest mi obcy. Wręcz przeciwnie. Ciasta z cukinii czy marchewki stały się dla mnie czymś oczywistym. Myślę, że dla moich domowników także. O ile kiedyś widok tego, jak dodaję do ciasta utarte warzywo wywoływał konsternację, teraz co jakiś czas słyszę, żeby znowu zrobić marchewkowe, bo takie dobre jest. Myślę więc, że wszyscy jesteśmy gotowi na poziom kolejny, czyli na buraka. Mój stosunek do buraka jest dość neutralny. O ile gotowane buraczki uwielbiam, to np. ćwikły do ust nie wezmę. Burak w cieście? Czemu nie.
Oczywiście, jeśli burak, to czekoladowe. Może już wspominałam, że mój świat mógłby spokojnie istnieć bez czekolady. Taka jestem dziwna, że chętnie bym ją zamieniła np. na marcepan czy karmel. Ale nawet ja czując zapach rozchodzący się po domu podczas pieczenia tego ciasta, chciałam natychmiast je wyjąć i wgryźć się w jeszcze ciepłe. Nie wiem co takiego ma w sobie. Jest słodkie, wilgotne i jakby czekolady w nim było mało polane ganache. Aż wstyd o tym pisać taka to rozpusta.

Oryginalny przepis pochodzi od Eweliny z bloga Around the kitchen table. U mnie wersja nieco mniejsza, z lekko zmienionymi proporcjami. Zapraszam i polecam. 
Składniki:

200 g gorzkiej czekolady
2 jajka
150 g jasnego cukru muscovado
75 ml oleju słonecznikowego
80 g mąki
1/4 łyżeczki sody
1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
35 g migdałów, zmielonych
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
200 g surowych buraków

Piekarnik nagrzewamy do 180 C. Wykładamy papierem lub smarujemy masłem i wysypujemy tartą bułką tortownicę 18 cm.
Czekoladę rozpuszczamy nad gorącą kąpielą wodną i odstawiamy do ostygnięcia. Buraki obieramy i trzemy na tarce do warzyw. Odciskamy nadmiar soku i odstawiamy.
Jajka ubijamy za pomocą miksera z cukrem na jasną, puszysta masę. Wlewamy olej i ekstrakt i ubijamy jeszcze chwilę. Mąkę mieszamy z migdałami, proszkiem, sodą i solą. Za pomocą szpatułki delikatnie łączymy z masą jajeczna. Dodajemy starte buraki i przestudzoną czekoladę. Delikatnie mieszamy całość do połączenia się składników.
Przelewamy do przygotowanej tortownicy i pieczemy 50 - 60 min. Pod koniec pieczenia kontrolujemy ciasto patyczkiem. Studzimy, wyjmujemy z formy i polewamy ganache.

ganache

100 g czekolady
150 ml śmietanki kremówki
1 łyżka miękkiego masła

Śmietankę podgrzewamy niemal doprowadzając do wrzenia. Zalewamy nią czekoladę połamaną na mniejsze kawałki i zostawiamy na 4 - 5 minut. Po tym czasie energicznie mieszamy. Dodajemy masło i mieszamy do uzyskania gładkiej, błyszczącej masy.
In English:


Ingredients:

200 g dark chocolate
2 eggs
150 g light muscovado sugar
75 ml vegetable oil
80 g all purpose flour
1/4 tsp baking soda
1/4 tsp baking powder
35 g almond flour
1 tsp vanilla extract
200 g raw beetroot

Preheat oven to 180C (350F). Prepare 18 cm round cake pan, brush it with soft butter and sprinkle with breadcrumb.
Melt chocolate on a double boiler and set aside to cool. Peel and grate beetroots. Then squeeze out excess juice.
Beat eggs with sugar until light and fluffy. Add oil and vanilla and keep beating a little while longer. Combine flour with almond flour, baking powder and baking soda. Using a spatula gently combine it with egg mixture. Add grated beetroots and melted chocolate and mix until well combined.
Pour into prepared cake pan and bake for 50 - 60 minutes, until toothpick inserted into a cake comes out clean. Cool and cover with ganache.

ganache:

100 g dark chocolate
150 ml heavy cream
1 tbsp soft butter

Bring heavy cream to simmer. Pour over chocolate and set aside for4-5 minutes. Stir vigorously until well combined. Add butter and mix until you'll have smooth and glossy ganache.

11 komentarzy:

  1. Najbardziej to podoba mi się ta gruba warstwa ganache ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasto buraczane jest najlepsze, intensywne w smaku, wilgotne i sycące. Po prostu idealne, ja wykorzystuję je też jako blaty tortów. Świetnie się sprawdza. :)
    Narobiłaś mi apetytu na nie. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Co za zbieg okoliczności z tymi buraczano-czekoladowymi prawda? ;)
    Pięknie się prezentuje, aż żałuję, że sama nie zrobiłam ganache.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To samo pomyślałam jak Twój przepis zobaczyłam. Widać buraki są w modzie :)

      Usuń
  4. Wow:) Poza smakiem, również kolory i ich nasycenie jest bardzo intensywne i zachwycające. Przyznam, że dla mnie nowość, ale zachęcająca do wypróbowania, może jutro... Dziś za to z buraków sok zrobię, taki na wzmocnienie;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nieprawdopodobnie kuszące :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Przepyszne ciasto, jak tylko zobaczyłam Twój przepis od razu poszłam do sklepu po składniki i wyszło przepyszne !!! Zrobiłam je pierwszy raz i na pewno nie po raz ostatni :) Dziękuję za inspirację . Pozdrawiam Magdalena

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...