poniedziałek, 30 września 2013

Sernik dyniowy z czekoladą

Pumpkin chocolate cheesecake  
Scroll down for recipe in English 
Sezon dyniowy czas oficjalnie zacząć. W tym roku do dyspozycji miałam aż pięć wielkich dyń. Oczywiście, sama bym sobie z nimi nie poradziła, więc dwie poszły w dobre ręce. Dla mnie zostały trzy, ale to i tak za dużo i obawiam się, że nie wykorzystam wszystkich. Jak na razie przerobiłam na puree dopiero jedną z nich i już wypełniłam nim znaczną część jednej z szuflad zamrażarki. Myślę, że tego puree wystarczy mi na bardzo długo.
Dziś mój pierwszy dyniowy sernik, który okazał się naprawdę bardzo dobry. Nie jest za słodki i doskonale komponuje się z czekoladowymi akcentami. Poza tym nie opada i wychodzi pięknie równy. Także zapraszam na pierwszy w tym sezonie i pierwszy na blogu pomysł na dynię :)

Składniki:

ciasto:

200 g mąki
1 jajko
100 g zimnego masła
2 łyżki kakao
50 g cukru

masa serowa:

500 g ricotty
200 g cukru
3 jajka
600 g puree z dyni
1 łyżka mąki ziemniaczanej
1 łyżka mąki pszennej
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
1 łyżeczka cynamonu
1/4 łyżeczki goździków
1/4 łyżeczki gałki muszkatołowej

dodatkowo:

100 - 150 g gorzkiej czekolady, rozpuszczonej nad gorącą kąpielą wodną

Rozgrzewamy piekarnik do 180 C i przygotowujemy tortownicę o śr. 22 cm.
Przygotowujemy ciasto. Ze wszystkich składników zagniatamy szybko ciasto. Owijamy folią i wkładamy na ok. 20 min do lodówki. Po tym czasie rozwałkowujemy i wykładamy nim dno i boki tortownicy. Przykrywamy folią aluminiową, obciążamy i pieczemy przez 20 minut.
W tym czasie przygotowujemy masę serową. Ricottę ucieramy z cukrem i wanilią. Wbijamy po jednym jajku i łączymy z serem. Dodajemy puree z dyni i miksujemy, aż połączy się z masą. Obie mąki mieszamy razem z cynamonem, goździkami i gałką. Wsypujemy do masy serowej i delikatnie mieszamy na najniższych obrotach miksera .
Wyjmujemy podpieczony spód i zdejmujemy z niego folię z obciążeniem. Wylewamy masę serową. Na nią wylewamy rozpuszczoną czekoladę i delikatnie patyczkiem robimy wzorki.
Wstawiamy do piekarnika na kolejne 45 - 50 min. Przed podaniem porządnie chłodzimy. 
In English:
Ingredients:

chocolate crust:

200 g all purpose flour
1 egg
100 g cold butter
2 tbsp unsweetened cocoa powder
50 g sugar

pumpkin cheese filling:

500 g ricotta cheese
200 g sugar
3 eggs
600 g pumpkin puree
1 tbsp cornstarch
1 tbsp all purpose flour
1 tsp vanilla extract
1 tsp cinnamon
1/4 tsp coves
1/4 tsp nutmeg

extra:

100 - 150 g dark chocolate, melted

Begin with making crust kneading quickly together all of the ingredients. Cover in plastic wrap and refrigerate for 20 minutes.
Preheat oven to 180C (350F) and prepare 22 cm round cake pan. Take the crust out of fridge and roll it and laid with it bottom and sides of your cake pan. Blind bake for 20 minutes.
Prepare filling. Mix ricotta with sugar and vanilla. Add eggs, one at a time still mixing. Add pumpkin puree and combine well. Mix together cornstarch, flour and spices. Add to the cheese mixture and give it a good mix.
Pour filling into prebaked crust shell. Pour melted chocolate over the top of the cake. Using a toothpick, gently make swirls.
Bake for another 45-50 minutes. Cool before serving.

15 komentarzy:

  1. Gosiu, Twoje fotografie są dla mnie niezmiennie źródłem inspiracji :) Tak jak i Twoje fotograficzne porady! Przepiękny klimat wyczarowałaś i przepyszny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Ci bardzo za takie miłe słowa :)

      Usuń
  2. Też mi się niezmiernie podobają Twoje zdjęcia :) Sernik wyszedł świetnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam sernik dyniowy. RObiłam pierwszy raz w tym roku i przepadłam! Twój wygląda wspaniale!
    No i oczywiście zazdroszczę tych dyń. Jak nei masz już miejsca w spiżarce, to zrób placuszki z dyni tartej, albo powkłądaj do słoików pokrojoną w kostkę w zalewie z octem i goździkami.- Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  4. o rety. wygląda wprost oszałamiająco!

    OdpowiedzUsuń
  5. Pysznie się prezentuje, uwielbiam dyniowy czas i też robię zapas dyniowego puree :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. jest cudowny! tak na niego patrzę i w myślach mam tylko słowo: pychaaaa *-* dynia i czekolada to zdecydowanie trafne połączenie! a serniki po prostu uwielbiam ;D

    OdpowiedzUsuń
  7. woooow wygląda przepysznie! :D przepis do zakładki ^^

    OdpowiedzUsuń
  8. A jest gdzieś może na blogu przepis na to puree z dyni ? :) Można je mrozić i w środku zimy wyjąc i wyczarować jakieś jesienne ciasto ? Sernik - rewelacja! Czy ricottę można zastąpić innym serem (ricotta trochę za droga, na moją kieszeń ;p) ?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepisu na samo puree nie ma, ale można znaleźć różne w internecie, lub możesz skorzystać z mojego. Po prostu pokroiłam dynię na mniejsze kawałki (ze skórą) i upiekłam w 180C przez 40 do 60 min w zależności od rozmiaru dyni. Potem zdjęłam skórę i zblendowałam. Po wystudzeniu jak najbardziej można porcjować i zamrozić w woreczkach.
      Ricottę możesz zastąpić zwykłym twarogiem, a żeby efekt był podobny, to powinien być dość kremowy.

      Usuń
  9. Wyglada pięknie! Mega wyrosniety :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wygląda przepysznie i zamierzam spróbować swoich sił :) Mam tylko pytanie - przegapiłam już chyba świeże dynie w sklepach - czy mogę w jakiś sposób wykorzystać dynię konserwową, taką ze słoika? Etykietka niby mówi "do ciast i deserów", ale nie mam pojęcia, jak się do tego zabrać, więc bardzo proszę o radę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o dynię w słoiku w kawałkach? Myślę, że po prostu dobrze bym ją odsączyła i zblendowała, żeby otrzymać coś na kształt puree. W tej formie powinna się nadać. Tylko trzeba zwrócić uwagę na jej smak, bo może już być czymś doprawiona, więc może się okazać, że np. potrzebne będzie mniej cukru :)
      Daj znać jak wyszło ciasto z taką dynią :)

      Usuń
    2. Wyszło pycha, bardzo dziękuję za przepis i rady :) Na początku się przeraziłam, bo dynia dość mocno pachniała (i nawet trochę smakowała) octem, ale stwierdziłam, że raz kozie śmierć i upiekłam nie zmieniając żadnych proporcji. Twoje pyszne ciasto na pewno jeszcze nieraz zagości w moim domu :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...