piątek, 25 października 2013

Gniazdka

Spanish donuts
Scroll down for recipe in English

Gniazdka, pączki hiszpańskie, pączki wiedeńskie... Różne nazwy, ale pod każdą z nich kryje się to samo. Okrągłe pączki z ciasta parzonego, smażone na głębokim tłuszczu i polane słodkim lukrem. Niebo w gębie i jedna z najbardziej rozpustnych rzeczy. Gniazdka, bo w mojej okolicy tak je zwą, zawsze stały dla mnie kilka stopni nad pączkami i faworkami. Cudownie delikatne i słodkie, ale też tłuste i kaloryczne. Jedzone raz na jakiś czas są wielką przyjemnością, ale jedzone zbyt często mogą szybko zbrzydnąć. Wyglądają bardzo efektownie, ale są naprawdę proste w przygotowaniu. Wiem, że wiele osób boi się ciasta parzonego, ale prawda jest taka, że bardzo trudno je zepsuć, a najbardziej podstępnym etapem jest pieczenie. Tu pieczenia nie ma i nie ma strachu, że coś opadnie. Warto przynajmniej raz sobie je w domu przygotować.

Składniki:

250 ml wody
60 g masła
szczypta soli
150 g mąki
3 duże jajka
tłuszcz do smażenia (u mnie olej roślinny)

lukier:

150 g cukru pudru
3 łyżki mleka

Wodę zagotowujemy z masłem i solą. Do gotującej się wsypujemy mąkę i energicznie mieszamy gotując jeszcze przez 2-3 minuty. Gdy ciasto będzie ładnie odchodzić od ścianek naczynia odstawiamy do ostygnięcia.
Do wystudzonego ciasta dodajemy po jednym jajku, cały czas ucierając. Kolejne jajko wybijamy dopiero w momencie, kiedy poprzednie dokładnie się połączy i ciasto będzie gładkie.

Tak przygotowane ciasto przekładamy do rękawa cukierniczego i końcówką w kształcie gwiazdki (u mnie 1E Wilton'a). Wcześniej wycinamy z papieru do pieczenia kwadraty o bokach ok. 8 cm. Wyciskamy na nie okręgi z ciasta. Kładziemy je na rozgrzany tłuszcz papierem do góry, papier łatwo się po chwili odkleja. Smażymy z obu stron na złoty kolor. Po wystudzeniu lukrujemy.
In English:

Ingredients:

250 ml water
60 g butter
pinch of salt
150 g all purpose flour
3 big eggs
fat for frying (I used vegetable oil)

icing:

150 g powdered sugar
3 tbsp milk

Place water, butter and salt into a saucepan and bring to a boil. Add flour and start mixing vigorously. Cook for another 2-3 minutes. When pastry will start to come away from the sides of a saucepan, set aside to cool.
Cut out about 8 cm squares out of the parchment paper and set aside.
When pastry will be cool start adding eggs, one at a time mixing with electric mixer. You only add next one, when pastry will be completely smooth. Transfer pastry into piping bag with star tip (I used Wilton's 1E tip). Squeeze out pastry circles onto prepared paper squares.
Gently place them into hot oil, paper up. Fry for couple of minutes until golden on both sides. Cool completely and ice. 

16 komentarzy:

  1. uwielbiam! smak mojego dzieciństwa, wolę sto razy wianuszka od pączka :) mniam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszne ,zdjęcia bardzo ciekawe ,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś je uwielbiałam! Świetny przepis.

    OdpowiedzUsuń
  4. Gniazdka kojarzą mi się z gimnazjum - przez całą drugą klasę wracając do domu kupowałam ze znajomymi po jednym wielkim gniazdku. Pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Faktycznie rozpustne, ale nie moglabym sie oprzec takiemu paczkowi!

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie robiłam gniazdek, a bardzo je lubię. Muszę się wreszcie odważyć :)

    OdpowiedzUsuń
  7. zdjęcia zachęcają do przygotowania!

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciągle się do nich zbieram, i jakoś zebrać nie mogę... A takie są pyszne...

    OdpowiedzUsuń
  9. Pyszności! Zjadłabym takie gniazda bardzo chętnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam. To jest jedyna rzecz, której nigdy nie mogę się oprzeć w cukierniach :) Sama jeszcze nigdy nie próbowałam ich robić w domu :) Twoje wyszły świetnie :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja pierwszy raz jadłam gniazdka na Lubelszczyźnie, u nas nie są tak popularne, a co za tym idzie spotykane. Widziałam nawet precle pączkowe, a gniazdek nie. Jak już je spotykam nie mogę się oprzeć. To taki mój smakołyk wyjazdowy :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Jaka by nie była ich nazwa, biorę trzy od razu :))

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam je ! I też mam w planach zrobić.

    Tymczasem zapraszam do mnie na serowe kuleczki - też pyszne ;)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...