środa, 30 października 2013

Muffinki z masala chai

Masala chai muffins 
Scroll down for recipe in English 
Gdybym miała podać statystykę, to bez wątpienia wyszło by na to, że ilość wypijanej przez mnie herbaty znacznie przekracza ilość kawy. Kawę pijam zazwyczaj tylko rano do śniadania, przez resztę dnia raczę się herbatą i jestem pewna, że w jesienno - zimowym okresie dochodzę czasem do około 5 - 6 kubków dziennie. To mówi samo za siebie, herbata zdecydowanie wygrywa, ale musi spełniać trzy podstawowe warunki. Musi być czarna, mocna i bez cukru. Za taką w zimne wieczory dużo dam.
Łatwo można się domyślić, że brytyjska herbata z mlekiem ni jak ma się do mojego prywatnego ideału. Ilekroć widzę jak ktoś zalewa herbatę wodą, a potem dolewa do niej mleka, oczy otwierają mi się ze zdumienia jak też można coś takiego pić.
Ostatnio zakochałam się jednak w tym niezrozumiałym dla mnie połączeniu herbat i mleka. Ale w połączeniu nie brytyjskim, a rodem z dalekich Indii. Masala chai, bo o niej tu mowa, skradła moje serce od pierwszego łyku tego rozgrzewającego, aromatycznego napoju. Tradycyjnie przygotowuje się ją gotując na samym mleku mieszankę czarnej herbaty i korzennych przypraw. Smakuje wspaniale, jak Święta, pierniczki i wszystko to, co jest nam miłe, gdy za oknem robi się zimno i ponuro. Dlatego nawet jeśli, tak jak mi, herbata z mlekiem nie przypadła Wam do gustu, to polecam dać masala chai szansę. Jeśli nie uda się kupić gotowej, to taką mieszankę można sobie przygotować samemu w domu. Wystarczy dobrej jakości herbata, korzeń imbiru, laska cynamonu, kardamon, goździki i ziele angielskie. Tym sposobem można stworzyć swoją ulubioną mieszankę, tak jak oryginalnie robi się to w Indiach.
Masala chai można też wykorzystać do pieczenia. Ja przygotowałam aromatyzowane nią muffinki, które, jakby mało mi było pyszności, posypałam kruszonką z dodatkiem orzechów. Jeśli zastanawiacie się, co upiec, żeby choć trochę osłodzić sobie jesienne popołudnie, to polecam masala chai muffins. 

Składniki:
(ilość na ok. 14 standardowej wielkości muffinek)

muffinki:
370 g mąki
1 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody
1/2 łyżeczki soli
130 g cukru
1/2 łyżeczki cynamonu
1/2 łyżeczki imbiru
1/8 łyżeczki gałki muszkatołowej
1/4 szklanki oleju roślinnego
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
1 szklanka mleka
4 torebki masala chai
2 jajka

kruszonka:
50 g zimnego masła
90 g mąki
40 g cukru
50 g orzechów

Zaczynamy od przygotowania kruszonki. Łączymy masło z mąką i cukrem. Szybko rozcieramy palcami do konsystencji tartej bułki. Dodajemy drobno posiekane orzechy. Odstawiamy do lodówki.
Przygotowujemy muffinki. Wlewamy do rondelka mleko, wkładamy torebki herbaty i podgrzewamy prawie do zagotowania się. Wtedy zdejmujemy z ognia i odstawiamy do całkowitego wystygnięcia (ok. 10 min). Po tym czasie wyjmujemy z mleka torebki i odciskamy je.
W jednej misce łączymy olej, cukier, mleko, wanilię i jajka. Dokładnie mieszamy. Do drugiej miski wsypujemy mąkę, sól, przyprawy, proszek i sodę. Do suchych składników wlewamy mokre i delikatnie mieszamy łopatką tylko do momentu połączenia się.
Napełniamy ciastem formę do muffinek do 3/4 wysokości. Wierzch każdej posypujemy sporą ilością kruszonki. Pieczemy w 180 C przez 20 -25 min, do suchego patyczka.
In English:
Ingredients:
(makes about 14 muffins)

muffins:
370 g all purpose flour
1 1/2 tsp baking powder
1/2 tsp baking soda
1/2 tsp salt
130 g sugar
1/2 tsp cinnamon
1/2 tsp ginger
1/8 tsp nutmeg
1/4 cup vegetable oil
1 tsp vanilla extract
1 cup milk
4 bags masala chai
2 eggs

crumb:
50 g cold butter, cut into small pieces
90 g all purpose flour
40 g sugar
50 g walnuts

Start with the crumb. Combine butter, flour and sugar using your fingers until breadcrumbs like consistency. Add walnuts and mix. Put it into a fridge.
Prepare muffin batter. Pour milk into a pot and place in it teabags. Heat it up until simmering. Take off the heat and leave to cool down completely (about 10 minutes). Remove teabags and squeeze them out well.
In one bowl combine oil, sugar, milk, vanilla and eggs and mix well. In another bowl combine flour, salt, spices, baking powder and baking salt. Pour wet ingredient to the dry ones. Mix gently just until combined.
Prepare muffin tray laid with muffin liners. Fill each muffin cup about 3/4 full. Sprinkle each one with crumb. Bake in 180C (350F) for 20-25 minutes, until toothpick inserted into muffin comes out clean. 

6 komentarzy:

  1. U mnie to samo: pije wiecej herbaty niz kawy. I choc bez tej drugiej nie moglabym zyc, mysle, ze z powodzeniem moge nazwac siebie herbaciara. Masala chai uwielbiam, wiec takie muffinki z pewnoscia by mi smakowaly!

    OdpowiedzUsuń
  2. Muffinki by mi z pewnością zasmakowały, ale do herbaty z mlekiem nijak nie mogę się przekonać... Ani wersja brytyjska, ani indyjska nie przekonały mnie do siebie. A herbaty też wypijam mnóstwo, szczególnie jesienią i zimą :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam przyprawę do masala chai. Muszę upiec takie muffinki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. :-) Mam podobnie. Ogólnie nie przepadam za "bawarkami". Są dla mnie do przełknięcia jeśli dodam miodu. O dziwo, w masala chai się zakochałam. Korzenne przyprawy, herbata i ciepłe mleko jest dla mnie wspaniałym połączeniem. Dobrze wiedzieć, że także jesteś bardziej herbatoholiczką niż amatorką kawy. U mnie to sinusoida. Ja zawsze piłam chai masala w towarzystwie popularnych cynamonowych serduszek. Polecam!
    Pozdrawiam
    Ania

    OdpowiedzUsuń
  5. Ale mnie zachęciłaś! Idę robić chai masala:) A muffinki na pewno wypróbuję!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...