czwartek, 5 grudnia 2013

Z zeszytu mojej mamy...Ekspresowy piernik

Super quick gingerbread cake 
Scroll down for recipe in English 
Sporo czasu minęło odkąd ostatni raz sięgnęłam po jeden z przepisów z zeszytu mojej mamy. Pamiętacie jeszcze ten stary, sfatygowany zbiór kartek, który tak na prawdę zeszytem przestał być lata temu? Zaniedbałam go, a w nim kryje się jeszcze tyle wspaniałych receptur wartych wypróbowania. Przepisów, które jak nic przypominają mi beztroskie dzieciństwo. Okres świąteczny to dobry czas, żeby ponownie zacząć przeglądać pożółkłe kartki w poszukiwaniu zapomnianych smaków. Smaki te są proste, ciepłe i domowe, zupełnie jak przepis na piernik, którym chcę się dziś z Wami podzielić.

Przepis na niego zatytułowany jest "Piernik Ewy". Moja mama dostała go wieki temu od swojej koleżanki ze szkolnych i późniejszych lat. Jako dziecko często go robiłam, bo jest tak prosty i szybki, że każdy sobie z nim poradzi. Większość składników się rozpuszcza, a potem dodaje resztę i miesza. Dziecinnie proste. Piernik smakuje wybornie, zwłaszcza, kiedy do wypieku użyje się domowej przyprawy do piernika.
Składniki:
60 g masła
1/2 szklanki cukru
1 łyżka śmietany 18%
4 łyżki mleka
1 łyżka miodu
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
1 szklanka mąki
1/2 łyżeczki sody
1 jajko
szczypta soli
1 łyżeczka przyprawy do piernika

50 g gorzkiej czekolady (rozpuszczonej nad gorącą kąpielą wodną)

Nagrzewamy piekarnik do 180C. Wykładamy papierem blaszkę 7x20 cm.
W rondelku rozpuszczamy mało, cukier, śmietanę, mleko, miód i ekstrakt. Odstawiamy do wystudzenia. Mąkę mieszamy z solą, sodą i przyprawą do piernika. Dodajemy do mokrych składników i mieszamy. Wbijamy do ciasta jajko, dokładnie mieszamy aż masa będzie gładka. Wlewamy do przygotowanej blaszki i pieczemy przez 40-45 min. Po wystudzeniu polać rozpuszczoną czekoladą. 
In English
Ingredients:
60 g butter
1/2 cup sugar
1 tbsp sour cream
4 tbsp milk
1 tbsp honey
1 tsp vanilla extract
1 cup + 2 tbsp all purpose flour
1/2 tsp baking soda
1 egg
pinch of salt
1 tsp gingerbread spice mix

50 g dark chocolate (melted on double boiler)

Preheat oven to 180C (350F). Line 7x20 cm baking pan with parchment paper.
In a pot melt butter, milk, sugar, honey, sour cream, and vanilla extract. Set aside to cool. Combine flour with salt, baking soda and gingerbread spice mix. Add to the wet ingredients and mix. Crack in egg and mix until you'll have smooth batter. Pour into prepared baking pan and bake for 40-45 minutes. Cool and cover with melted chocolate. 

14 komentarzy:

  1. czy to ciasto nadałoby się jako blaty do tortu? bo w sobotę impreza a mnie naszło na jakiś piernikowy torcik :)
    tak w ogóle to świetne zdjęcia <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jak najbardziej się nadaje, taki torcik na pewno będzie świetnie smakował :)

      Usuń
    2. omatko, upiekłam z godzinkę temu i nie mogę się powstrzymać od podjadania chrupiącego wierzchołka... ciekawe czy zostanie jutro coś do przełożenia kremem :D

      Usuń
  2. Och podoba mi się ten przepis! Czyli ciasto ani przed ani po upieczeniu nie wymaga leżakowania? Od razu po upieczeniu jest dobry do jedzenia?

    OdpowiedzUsuń
  3. Prezentuje się dostojnie, piękne zdjęcia! Ja do polewy na górę dodaję zawsze trochę śmietanki (kilka łyżek), żeby nie zastygała tak całkowicie. Bardzo fajnie wygląda ta skórka pomarańczowa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten piernik jest po prostu idealny... :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zrobiłam, był pyszny, dzięki za przepis!!! Niestety zdjęcia już tak piękne jak Twoje to mi nie wyszły :(.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdjęcia zdjęciami, ale najważniejsze, że piernik Ci smakował, bardzo się cieszę. A ten patent na zmniejszanie blaszki świetny, na pewno się kiedyś przyda :)

      Usuń
    2. Smakował i to bardzo, nie tylko mi, znikł momentalnie :) Pozdrawiam cieplutko!

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...