niedziela, 2 marca 2014

Focaccia z suszonymi pomidorami i rozmarynem

Focaccia with sun dried tomatoes and rosemary 
Scroll down for recipe in English
Niedawno pisałam, że na wiosnę być może szykują się u mnie zmiany. Wtedy nie chciałam jeszcze zapeszać, bo nie byłam do końca pewna, że ostatecznie się uda, ale teraz mogę w 100% powiedzieć, że się udało. Spełniło się jedno z moich marzeń i po długiej batalii dostałam wymarzony staż w Muzeum na Majdanku. Na własnej skórze przekonałam się jak nieprzewidywalne potrafi być życie, jak jedna mała decyzja może pociągnąć za sobą lawinę zdarzeń i jak coś, co jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się prawie niemożliwe, powoli staje się faktem. Teraz wiem, że marzyć warto, nawet jeśli początkowo spełnienie tego marzenia wydaje się mało prawdopodobne :)

Dziś mam dla Was przepis na niezwykle proste pieczywo, czyli włoską focaccię. Robi się ją bardzo szybko, a jej największą zaletą jest to, że każdy może skomponować swoją ulubioną wersję poprzez dodanie odpowiednich dodatków. Możliwych kombinacji jest całkiem sporo, więc pole do popisu jest. Ja postawiłam na jedną z bardziej klasycznych kombinacji, czyli pomidory, czosnek i rozmaryn. W sezonie polecam świeże pomidorki koktajlowe, a poza nim świetnie sprawdzą się pomidory suszone. 

Składniki:

500 g mąki
300 ml wody
50 g oliwy z oliwek
8 g soli
7 g drożdży instant
1 łyżeczka cukru

7-8 suszonych pomidorów
7-8 ząbków czosnku
oliwa z zalewy pomidorów
sól morska
świeży rozmaryn

Mąkę mieszamy z drożdżami, solą i cukrem. Wlewamy wodę oraz oliwę, a następnie wyrabiamy gładkie i elastyczne ciasto przez około 10 minut. Przekładamy je do miski wysmarowanej oliwą, przykrywamy i odstawiamy do wyrośnięcia na około 2 godziny. Ciasto powinno podwoić swoją objętość. Nagrzewamy piekarnik do 200 C. Przygotowujemy formę o wymiarach ok. 26x26 cm. Na dno smarujemy odrobiną oliwy i posypujemy je solą morską. Wyrośnięte ciasto przekładamy do przygotowanej formy i lekko dociskając rozprowadzamy na całą jej szerokość. Pomidory oraz czosnek kroimy w mniejsze kawałki. Układamy je równomiernie na cieście. Zostawiamy do wyrośnięcia na kolejne 45 minut. Całość posypujemy świeżym rozmarynem, solą morską i skrapiamy oliwą z zalewy pomidorów. Pieczemy focaccię przez 25-30 minut, aż będzie złotobrązowa.

Ingredients

500 g all purpose flour
300 ml water
50 g olive oil
8 g salt
7 g instant yeasts
1 tsp sugar

7-8 sun dried tomatoes
7-8 garlic cloves
olive from sun dried tomatoes
sea salt
fresh rosemary

Mix flour with yeasts, salt and sugar. Pour water and olive oil, and knead an elastic dough. It should take about 10 minutes. Place the dough into bowl greased with olive oil, cover and leave to rise for about 2 hours, or until it doubles in volume. Preheat oven to 200 C (390F) and prepare 26x26 cm baking pan. Drizzle bottom of your pan with some oil and sprinkle with sea salt. Transfer dough into baking pan and spread it evenly, pressing down gently with your hands. Cut sun dried tomatoes and garlic into smaller pieces. Divide these evenly onto your focaccia. Leave to rise again for another 45 minutes. Sprinkle focaccia with fresh rosemary, sea salt and drizzle with some sundried tomatoes olive. Bake for 25-30 minutes, until golden brown. 

6 komentarzy:

  1. Super te pieczywo, jeszcze o takim nie słyszałam. Wygląda uroczo.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Twoja focaccia wygląda pięknie nawet jeszcze nieupieczona. Niemniej wyobrażam sobie, że kiedy wyciągnie się ją już z piekarnika i poczuje ten zapach świeżego pieczywa, rozmarynu i suszonych pomidorów, na chwilę zapomina się o wszystkim innym. ;) Muszę zabrać się kiedyś za tego typu wypieki. W końcu... Viva Italia!

    OdpowiedzUsuń
  3. Gratuluję stażu. Kto nie próbuje ten nic nie ma. Ostatnie miesiące dają mi duże potwierdzenie tych słów. Zdradzę, że ja na Majdanku studiuję po sąsiedzku. ;-) Zaczęłam dziennikarstwo.
    Pozdrawiam
    A.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To rzeczywiście brama w bramę praktycznie :)

      Usuń
  4. Cudo, koniecznie do wypróbowania!

    OdpowiedzUsuń
  5. Ooo mniam, uwielbiam! Bardzo ładne zdjecia. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...